Za zamisliti se

Među najsretnijim su ljudima svijeta, tuđa sreća im je važna, a prenose svoj stil života i u Hrvatsku

Narod ove europske države snažno njeguje ekološku i društvenu održivost u svim aspektima života, zbog čega su među svjetskim liderima u tim područjima
 Shutterstock

Hygge.

Sigurno ste negdje naletjeli na ovu riječ u kojoj se krije način života cijelog jednog naroda. U slučaju da vam nije poznata, riječ je o danskom konceptu života koji je osvojio ljude diljem svijeta. Ukratko, to je danski način umijeća biti sretan, a sama riječ bi se vrlo slobodno mogla prevesti kao ugodnost, mir ili udobnost. Danci vole provoditi hyggeligt - kvalitetno vrijeme sa svojim prijateljima i obitelji, na toplom mjestu, uz šalicu kave ili čaja. Ti trenuci velik su i važan dio njihovih života pa uopće ne čudi što je Danska jedna od najsretnijih zemalja u svijetu. Njezin glavni grad Kopenhagen je 2021. i 2022. prema istraživanju britanskog časopisa Monocle proglašen najboljim po kvaliteti života.

Ipak, sreća Danaca nije samo u hyggeligtu, već i u brizi za sve što ih okružuje. Ekološka i društvena održivost vrijednosti su koje Danska njeguje već dugi niz godina kroz razne inicijative, zakone i pristupe koji nam mogu biti inspiracija i za pozitivne promjene u našim životima.

Obnovljivi izvori energije

Nimalo ne čudi što je Danska u samom vrhu po ekološkoj održivosti jer je u tom smjeru krenula još 70-ih godina prošlog stoljeća. Prva je u svijetu 1973. uvela Zakon o zaštiti okoliša, a tada je snažno počela ulagati u energiju vjetra. Do 2022. je čak 81,4 posto električne energije u Danskoj dolazilo iz obnovljivih izvora, od čega je 53 posto bila energija vjetra. Bioplin, biomasa i solarna energija čine ostatak.

Danska vrlo ozbiljno shvaća zelenu tranziciju i provodi brojne projekte u tu svrhu, kao što je Power-to-X, politički prioritetna inicijativa s ciljem ubrzanja prijelaza s fosilnih goriva na zelenu energiju.

Održiva arhitektura

Danski paviljon još je jedan sjajan primjer održivog razmišljanja na danski način, ovoga puta u arhitekturi. Riječ je o paviljonu za događaje koji se u potpunosti može reciklirati. Stvoren je od 600 stolaca izrađenih od recikliranih pivskih bačvi, starih ribarskih mreža i odbačenog drva. Bio je otvoren za posjetitelje tijekom velikog sportskog događaja u Parizu, kao i u Šangaju i Dubaiju, koji su kroz izložbe unutar paviljona mogli saznati sve o kvaliteti života u Danskoj.

image
Shutterstock

Održiviji lifestyle

Održivost i briga o okolišu duboko su utkani u živote Danaca i Dankinja. Primjerice, u Danskoj se recikliranju pristupa vrlo ozbiljno. Ova zemlja ima najučinkovitiji kružni sustav za ponovno korištenje boca na svijetu - devet od 10 boca i limenki vraća se i ponovno koristi. Od onih boca koje se ne mogu pretvoriti u nove, izrađuju se tave, prozori i druga potrošna roba.

Sve podređeno čovjeku

Jednakost, sigurnost i sloboda – tri su temeljne vrijednosti koje Danska i njezini žitelji svakodnevno žive. To se posebno vidi u snažnom danskom sustavu socijalne sigurnosti, visokom obrazovanju i pristupačnom zdravstvu. Osim toga, Danci itekako dobro razumiju da je za sretan i ispunjen život potrebno imati zdravu ravnotežu između posla i privatnog života. Hygge s početka teksta utkan je u svaki aspekt danskog načina života, a to se posebno vidi na primjerima danskih tvrtki koje zaista brinu o dobrobiti i zadovoljstvu svojih zaposlenika. Među njima je i JYSK, maloprodajni lanac namještaja i opreme za dom i vrt koji 4. rujna 2024. započinje proslavu 15 godina u Hrvatskoj. Tamo od samih početaka radi Dražen Eldić (45), direktor maloprodaje i član Uprave JYSKa, koji je bio odgovoran za otvaranje svih trgovina ove danske tvrtke u našoj zemlji pa tako i prvu koja je otvorena u Zadru.

image

Dražen Eldić sa zadarskim timom

Ustupljena fotografija

JYSKu se pridružio, kaže Eldić, davne 2009., u vrijeme kada je tržište bilo pogođeno krizom, a JYSK je na našem tržištu bio relativno nepoznat. No, brzo je uvidio da je napravio najbolji mogući životni rizik.

- Presudan je bio moj stil rada s ljudima koji više odgovara skandinavskom pristupu vođenja, kao i vrijednostima koje JYSK njeguje. Najveće zadovoljstvo osjećam kad vidim da je moj tim zadovoljan i sretan. Oni su i razlog zašto sam u JYSKu već 15 godina. Naše anonimne ankete o zadovoljstvu zaposlenika koje provodimo na redovnoj bazi od samih početaka pokazuju da su zadovoljstvo i motivacija na iznimno visokoj razini, što je za mene najbolja potvrda kvalitetno odrađenog posla. Njihova predanost, entuzijazam i zajednička vizija čine ovu ulogu iznimno ispunjavajućom. Oni su i razlog zašto sam u JYSKu već 15 godina te zbog njih tu planiram ostati još dugo i nastaviti doprinositi našem zajedničkom uspjehu – ponosno objašnjava Eldić.

image

Dražen Eldić, direktor maloprodaje i član Uprave JYSKa

Ustupljena fotografija

Otvorene ruke

Iako je informatičar po struci, nikada nije radio taj posao, već se potpuno pronašao u maloprodaji. Koliko god zvučalo otrcano, kaže Eldić, njegov radni dan nikada nije isti i uključuje niz zaduženja – od komunikacije sa svim odjelima u tvrtki, obilaska trgovina diljem zemlje, do analize prodajnih rezultata, planiranja novih inicijativa te kontinuiranog traženja prilika za poboljšanje poslovanja.

A sve to, napominje Eldić, ne bi bilo moguće da oko sebe nema motiviran i predan tim kojem potpuno vjeruje.

- Najvažnijim kvalitetama vođe u sektoru maloprodaje smatram autentičnost, sposobnost inspiriranja drugih i sposobnost slušanja. Dobre vođe znaju slušati svoje ljude, prepoznati njihove talente i omogućiti im da ih u potpunosti iskoriste. Moj zadatak kao vođe nije govoriti što i kako trebaju raditi, već im biti podrška – osigurati im resurse, usmjeriti ih kada je potrebno i biti tu za njih kad se suoče s izazovima. Zato imaju ‘otvorene ruke‘ da samostalno donose odluke, istražuju nove ideje i preuzimaju inicijativu – kaže Eldić.

image

Dražen Eldić

Ustupljena fotografija

Upravo briga o zaposlenicima čini JYSK jednim od najpoželjnijih poslodavaca u Hrvatskoj. To pokazuje i međunarodno istraživanje Forbesa iz 2023. godine u kojem je ispitano 170.000 ljudi iz 55 zemalja. Ispitanici su trebali ocijeniti tvrtke prema aspektima kao što su imidž, utjecaj na gospodarstvo, razvoj talenata i društvene odgovornosti. JYSK je bio na konačnoj listi među 700 tvrtki koje su dobile najviše bodova.

JYSK puno pažnje posvećuje i razvoju, edukaciji i treningu svojih djelatnika, ističe Eldić. Oko 80 posto napredovanja unutar tvrtke, kaže naš sugovornik, dolazi iz interne baze jer JYSK prepoznaje talente i aktivno radi s njima. A mimo posla se njegov tim uspije i dobro zabaviti.

- U JYSKu imamo izrazito izražen natjecateljski duh među zaposlenima. Organiziramo različita interna natjecanja u kojima najbolji timovi dobivaju nagrade poput bonusa te zajedničkih druženja u obliku putovanja i večera. Svake godine najbolji voditelji trgovina imaju mogućnost osvojiti i službeni auto na korištenje u poslovne i privatne svrhe, a svi zaposleni u trgovini ostvaruju bonuse koji nemaju limita i čiji iznos ovisi isključivo o rezultatu koji ostvari cijeli tim – kaže Eldić.

Održivost u fokusu

JYSK je jedna od mnogih danskih tvrtki koja, neovisno o tome u kojim se sve državama nalazi, snažno vjeruje da je održiviji način poslovanja ulog u bolju budućnost. Tako je JYSK, objašnjava Eldić, fokusiran na poboljšanje energetske učinkovitosti, smanjenje otpada i razvoj asortimana održivijih proizvoda. Svi u JYSKu žele bio dio ambicioznog plana - do 2030. godine prepoloviti emisije stakleničkih plinova koji nastaju opskrbom električnom energijom i grijanjem trgovina, distribucijskih centara i ureda. A kako to postižu?

- Primjerice, ukinuli smo PVC ambalažu, koristimo reciklirane materijale ili one iz odgovornih izvora, riješili smo se posljednjih komada EPS ambalaže od pjene i zamijenili ih alternativama koje se mogu reciklirati. Radimo s najvjerodostojnijim svjetskim eko-oznakama kako bismo osigurali da materijali, od kojih su izrađeni naši proizvodi, dolaze iz odgovornih izvora. Također, vrlo smo ponosni na projekt „JYSK za moj zeleni grad“, čiji su nositelji upravo naši zaposlenici. Sve je počelo s djelatnicima naše trgovine u Makarskoj. Udružili su snage s građanima volonterima i zajedno sadili drveće kako bi potaknuli debetonizaciju i ozelenjivanje grada. Od tada smo u sklopu ovog projekta posjetili nekoliko škola u Hrvatskoj te im pomogli u uređenju zelenih površina i mediteranskih vrtova, u kojima će se učenici moći družiti i učiti. Odaziv naših zaposlenika je iznimno pozitivan, a sve koji sudjeluju u ovoj inicijativi kao zahvalu i poticaj nagrađujemo dodatnim slobodnim danom – navodi Eldić.

image

Akcija „JYSK za moj zeleni grad“ u Makarskoj

Sandro Sklepić

JYSK je poznat po skandinavskom minimalizmu te ima široku paletu proizvoda za uređenje doma kako bi baš svatko tamo mogao pronaći nešto za sebe. No, kako bi bio relevantan na hrvatskom tržištu, morao se prilagoditi njegovim specifičnostima. Iako je hrvatsko tržište, nastavlja Eldić, nešto tradicionalnije u odnosu na dansko, očekivanja Hrvata su sve veća pa su uveli nekoliko praktičnih opcija za svakodnevnu kupovinu. To su, primjerice, OOPUS (Order Online Pick Up In Store) preko kojeg kupac može naručene proizvode putem webshopa preuzeti besplatno u bilo kojoj JYSK trgovini po izboru. Druga pogodnost Click&Collect opcija – možete online rezervirati proizvode po izboru iz JYSK trgovine te ih u svega 30 minuta preuzeti bez dodatnih troškova. Sami proizvodi plaćaju se tek prilikom preuzimanja.

- JYSK sa svojim kupcima u Hrvatskoj gradi kvalitetan odnos upravo tako što stavlja njihovo zadovoljstvo u središte svega što radi. Naši zaposlenici su educirani da slušaju potrebe kupaca i pronađu najbolja rješenja za njih. Kroz vrhunsku uslugu i personalizirani pristup, svaki kupac osjeća da je dio JYSKove priče – priča Eldić.

Pogled u budućnost

Biranje proizvoda za kupce, ističe Eldić, temelji se na dubokom razumijevanju njihovih potreba i želja, a sudeći prema istraživanjima, kupci su sve savjesniji kada je riječ o održivosti i održivijem pristupanju životu. Zato JYSK i dalje stremi k proizvodima napravljenim od ekološki prihvatljivih materijala kao što su primjerice plahte s liocelom koji se dobiva iz eukaliptusa, održivijom alternativom pamučnim plahtama, a nedavno su zamijenili su i plastičnu ambalažu zavjesa kartonskom trakom te na taj način postigli godišnju uštedu od 78 tona plastike.

Svakodnevno traže inspiraciju u danskoj praksi kako bi uspješne projekte donijeli u Hrvatsku pa je tako ovog proljeća predstavljen prvi hrvatski javni gradski voćnjak u Velikoj Gorici koji je nastao prema uzoru na voćnjake u Kopenhagenu. Riječ je o permakulturnom voćnjaku, što znači da su nasadi dizajnirani na način koji se vodi principima održivosti i koji će biti na raspolaganju svim građanima.

image

Sadnja voćaka u sklopu JYSKovog prvog javnog urbanog voćnjaka u Hrvatskoj - na slici Stjepan Maravić, ravnatelj škole OŠ Nikole Hribara, gradonačelnik VG Krešimir Ačkar, Vesna Kukić Lončarić, Country director JYSK Hrvatska, Slovenija, BiH i Srbija, i izaslanik Veleposlanika Kraljevine Danske u Hrvatskoj, glavni tajnik Veleposlanstva Milan Kristoffer Jha

Robert Anic/Pixsell

- Osim toga, JYSK radi i na razvoju multifunkcionalnog namještaja, koji odgovara modernim potrebama kupaca, kao što su pametni proizvodi, koji integriraju tehnologiju i poboljšavaju svakodnevni život. Zadovoljstvo kupaca nam je na prvom mjestu – kaže Eldić.

I za kraj, upitali smo našeg sugovornika da udijeli savjet svim mladim profesionalcima koje zanima karijera u maloprodaji.

- Danas se, nažalost, posao u maloprodaji često percipira kao karijera s ograničenim mogućnostima, što rezultira manjim interesom među mladima. Međutim, stvarnost je potpuno drugačija - maloprodaja nudi izvanredne prilike za osobni i profesionalni razvoj te može biti sjajna odskočna daska u različitim smjerovima. Iskustvo u maloprodaji omogućuje vam da iz prve ruke shvatite kako poslovanje funkcionira na svim razinama, te vas priprema za različite pozicije, bilo da želite ostati u ovoj industriji ili se nastaviti razvijati u drugim sektorima. Ako ste spremni uložiti trud i strast, maloprodaja vam može otvoriti vrata koja možda niste ni očekivali ispred sebe – zaključuje Dražen Eldić.


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i JYSKa.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
02. studeni 2024 09:24