Poželjan posao

Za rad u najplaćenijoj struci u Hrvatskoj nije potrebna diploma, a plaće idu i do 5000 eura!

Fakultet, pokazuju istraživanja, nije presudan za postizanje uspjeha u karijeri, već niz vještina koje se mogu ‘izbrusiti‘
 Shutterstock

Prema najnovijim podatcima, u Hrvatskoj najveće prosječne plaće nemaju ni liječnici ni piloti. Najplaćeniji su direktori i to oni u IT sektoru. Njihova prosječna plaća iznosi 3.292 eura, a u najboljim slučajevima doseže i 4.678 eura.

Da biste postali direktor u IT-ju, najprije trebate biti zaposlenik tog sektora. Svima će zvučati logično da je za to potrebno završiti fakultet poput FER-a, no zapravo je riječ o uvriježenoj zabludi, što potvrđuju studije.

Hrvatska udruga poslodavaca i ostali suradnici 2019. su napravili istraživanje o tome što je poslodavcima najbitnije kod mladih informatičara, a rezultati su mnoge iznenadili. Naime, nešto više od 84 posto poslodavaca smatra da su zapravo generičke vještine najvažnije, odnosno one koje služe za cjeloživotno učenje te razvoj osobnosti.

U istraživanju je istaknuto i to da čak 68,4 posto ispitanika, odnosno poslodavaca, smatra da studenti imaju dobra stručna znanja, ali im je ta kompetencija tek na 13. mjestu, od ukupno 25 ponuđenih. Drugim riječima, fakultet nije presudni faktor za postizanje uspjeha, već je potrebno niz različitih vještina koje svatko od nas može izvježbati. Izdvojili smo pet najvažnijih.

1. Lakoća rješavanja problema

Rješavanje problema prva je vještina od koje treba poći. Ovo zvuči logično, a pomalo i kao klišej jer sposobnost rješavanja problema trebamo imati kako bismo opstali na svijetu. Međutim, dolazak do rješenja je nekada puno složeniji proces. Uočiti problem, reagirati na vrijeme, analizirati ga i dati najbolje moguće rješenje svakodnevni je zadatak jednog informatičara, a cilj ovoga je unaprjeđenje cijelog procesa.

image
Shutterstock

Za IT stručnjaka rješavanje problema zahtijeva vrlo detaljan rad, a započinje razmišljanjem o široj slici. Stručnjaci često u tom procesu nailaze na neuspjehe, stoga je bitno imati strpljenja i biti dosljedan.

Korak po korak do rješenja

- Proces rješavanja prepreka započinje identificiranjem istih. To može uključivati prepoznavanje greške u softverskom sustavu, praznine u funkcionalnosti ili odgovaranje na specifični zahtjev klijenta. Ova je faza ključna za učinkovito rješavanje problema jer postavlja temelje za sve naredne korake.

- Nakon što je problem identificiran, sljedeći korak je njegovo detaljnije definiranje. Konkretnije, potrebno je prikupiti informacije i analizirati temeljni uzrok problema te parametre koje je potrebno uzeti u obzir u razvoju rješenja.

- U fazi istraživanja, IT-jev ci generiraju potencijalna rješenja i istražuju njihovu izvedivost i učinkovitost. To može uključivati razmišljanje, izradu prototipova ili provođenje eksperimenata za testiranje različitih pristupa.

- Nakon što se identificira rješenje, sljedeći korak je njegovo provođenje u djelo. Ovaj korak uključuje pisanje novog koda, modificiranje postojećeg koda ili testiranje i implementaciju nove značajke.

- Nakon što je rješenje implementirano, važno je odvojiti vrijeme za promišljanje procesa i procjenu njegove učinkovitosti, kako bi idući puta rezultati bili još bolji.

2. Dobra organizacija

S obzirom na to koliko se tehnologija brzo razvija, važno je biti svjestan nadolazećih promjena u industriji. Planiranje je prva stvar koja će pomoći prilikom suočavanja s novitetima. No, znati isplanirati vlastito vrijeme i složiti si funkcionalan dnevni raspored ne moramo više niti spominjati jer se to podrazumijeva za svaku struku u kojoj se želimo ostvariti.

Za IT je bitno planirati kontinuirani razvoj i unaprjeđenje znanja kako biste spriječili ‘zaglavljivanje‘ u radu sa zastarjelim ili nepouzdanim alatima. Praćenje najnovijih trendova, isprobavanje alata tek pristiglih na tržište te prisustvovanje na raznim edukacijama i konferencijama može biti izazovno uz svakodnevne obaveze na poslu, stoga je dobar plan ključan za napredak.

image
Shutterstock

Jednom je prilikom Valerie Jarrett, američka odvjetnica i političarka i viša savjetnica bivšeg predsjednika SAD-a Baracka Obame, govorila o tome što je sve potrebno kako bi osoba mogla napredovati i unaprjeđivati svoje znanje. Njezin plan za osobni napredak sastoji se od četiri jednostavna koraka. Prva na redu je samoprocjena, zatim postavljanje ciljeva, osmišljavanje strategije te pronalazak izvora. Valerie tvrdi da je najvažnije da vremensko razdoblje razvoja bude neograničeno jer je to nešto na čemu se kontinuirano radi.

3. Izvrsna komunikacija

Odlična komunikacija je vjerojatno najvažnija meka vještina u bilo kojoj industriji, a isto je i u svijetu informacijske tehnologije. Vještine pisane i verbalne komunikacije ključne su za neometano obavljanje zadataka. Također, jako je važno razmišljati i o tome da ćete se često naći u situaciji gdje ćete kolegama, ali i drugim osobama, trebati objasniti stvari tehničke naravi na razumljiv i jednostavan način – što može biti izazovno.

Jedan stil komunikacije neće funkcionirati u svakom okruženju, stoga je važno steći osjećaj za publiku i tako prilagoditi ton, diskurs i neverbalnu komunikaciju. Primjerice, razgovor s kupcem preko telefona znatno će se razlikovati od prezentacije uživo pred različitim klijentima. Cilj svake komunikacije je pokazati znanje koje posjedujete te pokazati da ste osoba od povjerenja.

Kvalitetna komunikacija je sve češća tema poslovnih, ali i neformalnih razgovora. Na društvenim mrežama možete naići na niz iskustava ljudi koji su radili na poboljšanju svojih komunikacijskih sposobnosti te svoja iskustva rado dijele s drugima.

4. Budite timski igrač

Za sve one koji su se ponadali da će u ovom sektoru sjediti sami u svojoj sobi i tako zarađivati, moramo vas razočarati - prošli su dani usamljenog informatičara. Iz dana u dan sve je više različitih pozicija u IT sektoru, a odjeli međusobno zahtijevaju neprestanu suradnju. Podjela zadataka, pomoć kolegama, traženje informacija od suradnika samo su neke od zadaća s kojima se IT-jevac susreće tijekom osmosatne smjene.

image
Shutterstock

Još jedan bitan aspekt timskog rada je znati kada preuzeti vodstvo, a kada biti podrška i slušati druge. Ljudi drukčije reagiraju na različite stilove vodstva pa je potrebno prilagoditi se okruženju i svakom pojedincu tima pristupiti individualno. Motiviranje, ‘guranje‘ prema naprijed i razumijevanje ključne su stvari za timski rad.

Kanadski motivacijski govornik, Brian Tracy, na društvenim mrežama objašnjava kako postati timski igrač. Smatra da bi svatko mogao biti timski igrač kada bi se pridržavao određenih uputa. Za početak, važno je poznavati svoju ulogu u timu i ne odstupati previše od nje. Neprestano komunicirati, i dobre i loše stvari, izrazito je važno kao i davanje pravovremene informacije. Svaki član tima mora biti pouzdan i svojim kolegama pokazati da mu u bilo kojem trenutku procesa mogu vjerovati i povjeriti zadatke. Peta važna stvar, koja se također može izvježbati je suradnja sa svim članovima tima, a ona zadnja je zajednička proslava uspjeha.

5. Ključ je u kreativnosti

Zlatno pravilo IT-ja: nikada ne postoji samo jedno rješenje problema. Stručnjaci u ovom području konstantno otkrivaju nove i nepoznate puteve prema određenom cilju. Pronalaskom novih puteva nailaze i na nove probleme. Biti kreativan sa sobom donosi i rizik, ali sposobnost iskorištavanja novih prilika i učiti iz neuspjeha jako je važan dio procesa. Iako većina ljudi misli da se osobe rađaju s dozom kreativnosti, varaju se, kreativnost je vještina koja se može brusiti i na kojoj se treba itekako raditi. Razmišljanje izvan okvira prvi je korak prema inovacijama.

- Ne možeš riješiti problem istim razmišljanjem kojim si ga kreirao – poznate su to riječi genijalca kreativnosti Alberta Einsteina i mnogi će se složiti da su točne.

Danas se, srećom, nalazimo u svijetu kad je bezbroj mogućnosti za napredak samostalnom edukacijom putem interneta, stoga se bacite na posao i pretražite iskustva ljudi koji su vježbali ‘razmišljati izvan kutije‘.

Neprekidan rad na sebi

Osim samostalne edukacije putem videa i članaka, moguće je dobiti edukacije stručnjaka iz prve ruke. Kojim god poslom se želite baviti, važno je imati na pameti da su kod postizanja izvrsnosti vještine prioritet. U njihovom razvijanju može vam pomoći Europska komisija, koja kroz petogodišnji plan za pomoć građanima na putu do uspješne karijere, kao i kroz Europsku godinu vještina, promiče različite programe osposobljavanja i unaprjeđenja vještina.

Naime, prema provedenim istraživanjima čak je 77 posto poduzeća u EU izvijestilo o poteškoćama u pronalasku radnika s potrebnim vještinama, 28 vrsta zanimanja bilježi nedostatak radne snage, a četiri od deset odraslih osoba ne posjeduje digitalne vještine. Upravo su te brojke poticaj za djelovanje. Priprema za tržište rada, izgradnja karijere, održavanje konkurentnosti poduzeća i udruživanje s ostalim ljudima iz sektora samo su neki od ciljeva na koje se Europska komisija bazirala prilikom osmišljavanja programa.

image
Ustupljena fotografija

Neka prvi korak prema stjecanju novih vještina bude samoprocjena postojećih. Testirajte svoje digitalne vještine alatom Europassa za samoprocjenu te saznajte koje vam se mogućnosti osposobljavanja i učenja nude. Osim toga, na stranicama Europassa možete pronaći i smjernice za pisanje životopisa i motivacijskog pisma, ali i sve informacije o obrazovanju.

Ako, pak, ne tražite posao za sebe, već tražite dobre radnike za poduzeće, dobro je znati da se na platformi EURES nalazi više od milijun životopisa. Zapošljavanje radnika iz drugih zemalja EU-a izvrsna je prilika za pronalazak motiviranih i kvalificiranih radnika, posebice u slučaju nedostatka radne snage u određenim sektorima.

Sve te, ali i mnoge druge informacije i mogućnosti možete dobiti ako samo malo pretražite mrežnoj stranici Europske unije Učinimo to. Bacite se na posao i pokažite da imate dobre vještine pronalaska prilika, a sve ostale ćete steći ubrzo!


Sponzoriran sadržaj nastao je u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Europske komisije.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
19. prosinac 2024 10:56