ZNAČAJAN ISKORAK

Smanjenjem emisija stakleničkih plinova žele se postići i ciljevi u borbi s klimatskim promjenama
Ilustracija
 Frédéric Scheiber/Hans Lucas/Hans Lucas via AFP

Prosječne emisije ugljičnog dioksida (CO2), koje u prometu stvaraju novi osobni automobili registrirani u Europi, smanjile su se za 12 posto u 2020. godini u usporedbi s prethodnom godinom dok se udio električnih automobila utrostručio, pokazali su podaci Europske agencije za okoliš za EU, Island, Norvešku i Veliku Britaniju.

Prema laboratorijskim ispitivanjima, prosječne emisije ugljičnog dioksida koje se odnose na 11,6 milijuna novih osobnih automobila registriranih 2020. godine smanjile su se za 14,5 g CO2/km u odnosu na prosječne emisije novih automobila registriranih prethodne godine, odnosno sa 122,3 g CO2/km u 2019. na 107,8 g CO2/km u 2020. To je, kako je istaknuto u informaciji iz Europske agencije za okoliš, dosad najveći godišnji pad emisija od 2010., otkad se primjenjuju standardi kojima je cilj smanjiti štetne emisije CO2.

Kako je pojašnjeno, glavni razlog osjetnog smanjenja emisija CO2 bio je porast udjela registriranih električnih vozila, s 3,5 posto u 2019. na više od 11 posto u 2020. (uključujući 6 posto električnih vozila s punim pogonom i 5 posto hibridnih).

Navedeno je i kako se ukupan broj električnih automobila registriranih u 2020. također povećao, na više od milijun, unatoč tome što se tržište novih automobila smanjilo zbog pandemije COVID-19.

Promet je veliki izvor emisija CO2

Ovaj značajan iskorak rezultat je uvođenja strožih ciljeva smanjenja emisija CO2 na području EU u 2020. Uz to, ovi podaci, kako je naglašeno, pokazuju i učinak ciljanih mjera oporavka koje su uspostavile države članice, potičući prodaju vozila s nultim i niskim emisijama te ulaganja u infrastrukturu za punjenje.

Promet je veliki izvor emisija CO2, kao i drugih stakleničkih plinova. Osobni automobili i kombiji (laka gospodarska vozila) proizvode oko 12 posto, odnosno 2,5 posto ukupnih emisija ugljičnog dioksida (CO2), koji je glavni staklenički plin u EU.

Smanjenjem emisija stakleničkih plinova žele se postići i ciljevi u borbi s klimatskim promjenama.

Uredbom 2019/631 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. travnja 2019. o utvrđivanju standardnih vrijednosti emisija CO2 za nove osobne automobile i za nova laka gospodarska vozila, od 1. siječnja 2020. utvrđuje se ciljna vrijednost za cijeli vozni park EU-a od 95 g CO2 po kilometru za prosječne emisije novih osobnih automobila te 147 g CO2 po kilometru za prosječne emisije novih lakih gospodarskih vozila registriranih u Uniji.

Ta bi se dopuštena količina trebala smanjiti za obje vrste vozila 15 posto od početka 2025. godine u odnosu na ciljnu vrijednost u 2021., a 37,5 posto (osobna vozila) i 31 posto (kombiji) u 2030.godini. Od 2021. ciljevi smanjenja emisija za proizvođače temeljit će se na novom postupku ispitivanja.

Velika revizija zakonodavstva

U srijedu, 14. srpnja, Europska komisija objavit će paket "Fit for 55" kako bi se postigli ciljevi klimatske neutralnosti do 2050. i smanjenja stakleničkih plinova za 55 posto do 2030. Radi se o velikoj reviziji zakonodavstva, između ostaloga, revidirat će se standardi emisija CO2 za automobile i kombije.

Dodajmo i kako Ministarstvo unutarnjih poslova RH početkom godine izrađuje i izdaje “Vodič o ekonomičnosti potrošnje goriva i emisijama CO2 novih osobnih vozila dostupnih za kupovinu u Republici Hrvatskoj”. Kako je navedeno u tom vodiču, u 2020. godini registrirana su 2.261.274 motorna vozila, od čega su 77,2 posto (1.746.285) osobna vozila, 3,4 posto mopedi i 3,6 posto motocikli.

U 2020. godini registrirano je 1314 osobnih vozila, 1190 mopeda, 379 motocikala i 166 teretnih vozila na električni pogon, odnosno 7381 osobno vozilo, dva mopeda, dva motocikla i 19 teretnih vozila na hibridni pogon. U odnosu na 2019. godinu, to je povećanje ukupnog broja vozila na električni i hibridni pogon od 44,3 posto.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. prosinac 2024 22:40