Zovu ga mađioničarem kampanja, savjetovao je predsjednike i premijere u 50 političkih kampanja na četiri kontinenta, proglašen je najboljim konzultantom u prošloj godini, a onda ja dobio možda najteži zadatak u svojoj karijeri. Amerikanca češkog podrijetla Alexandera Brauna angažirao je SDP kako bi pronašao čarobnu formulu da Zoran Milanović pobijedi na parlamentarnim izborima i dobije drugi mandat za sastavljanje Vlade.
Iz Amerike je, navodno, ovih dana stigao i prijedlog da izbori budu prije ljeta, a za Brauna je idealan datum 17. svibnja. O tome na Iblerovu trgu šute. Potvrdu nije bilo moguće dobiti ni u sjedištu konzultantske kuće Penn Schoen Berland u Washingtonu, s objašnjenjem da detalje što savjetuju svojim klijentima ne mogu iznositi u javnost. ”SDP je angažirao konzultantsku kuću Penn Schoen Berland koju zastupa Alexander Braun. Dakle, gospodin Braun je politički konzultant, a konzultantska kuća PSB za SDP kroz savjetodavni pristup obavlja usluge političkog istraživanja, analize i evaluacije rezultata na svim stranačkim razinama”, rečeno nam je na Iblerovu trgu, ali ništa više od toga.
Asovi u šeširu
Što je to potaknulo američkog konzultanta, koji je savjetovao Tonyja Blaira i Hillary Clinton, meksičkog, ukrajinskog i filipinskog predsjednika, češkog, estonskog i slovenskog premijera, da predloži Zoranu Milanoviću hitno raspisivanje izbora? Presudilo je očito uvjerenje da SDP u ovom trenutku ima neke asove u šeširu, ponajviše rast BDP-a, dok HDZ, opijen dosadašnjim pobjedama, još uvijek nije spreman, prije svega na planu gospodarstva. Presudno će ipak biti reagiranje s terena i na prijedlog Alexa Brauna sada se pozorno prati raspoloženje i puls članova stranke i simpatizera, pogotovo u manjim sredinama sklonim SDP-u. Čekaju se i skorašnji lokalni izbori, a ako rezultati budu povoljni za SDP, parlamentarni izbori zaista bi mogli biti skoro raspisani. Konačnu odluku donijet će Zoran Milanović.
Braun već mjesecima analizira sve što se događa na hrvatskoj političkoj sceni. Metode koje primjenjuje ovaj mag kampanja više su nego inovativne, a pokazale su se efikasnim u mnogim dosadašnjim kampanjama. Procijenjeno je tako da neki potezi idu na ruku SDP-u, prije svega oni da se pomogne štedišama u švicarcima, oproste dugovi najugroženijima, a HDZ-ov povratak u prošlost svakako bi mogao biti dodatni impuls da se lijevi birači probude na “povijesnim” izborima.
Braun je, kako doznajemo, u strategiji za pobjedu na parlamentarnim izborima Milanoviću sugerirao da u kampanji kao slogan koristi riječ - “naprijed”, po uzoru na pobjednički “forward” iz zadnje kampanje američkog predsjednika Baracka Obame
Riječ ”naprijed” Milanović je i do sada volio često koristiti. Nakon prve godine mandata zaključio je da ‘imamo šanse ići naprijed’. Prije dvije godine govoreći o zaštiti manjina kazao je ”Hrvatska može ići samo naprijed”, a nakon izbora za Europski parlament kada SDP nije postigao briljantne rezultate Milanović je konstatirao ”nema odustajanja, idemo naprijed još odlučnije”. U srpnju 2014. za posjeta Puli rekao je ”idemo nezaustavljivo naprijed, vidjet ćete dogodine”. Komentirajući najavljene porezne promjene lani u rujnu Milanović je zaključio da je riječ o ”koraku naprijed”, a u veljači ove godine u Varaždinu je rekao ”Hrvatska mora naprijed”. Kada je po velikom snijegu putovao u Varaždin komentirao je da je ”optimalna brzina za ići naprijed 60 kilometara na sat”.
Riječ ‘naprijed’ vole koristiti svi svjetski političari. Barack Obama podnoseći izvještaj naciji prije dvije godine zaključio je ”Tko naporno radi mora ići naprijed”. Njemačka kancelarka Angela Merkel ove je godine izjavila da ”društva cvatu kada se skupine natječu kako bi otkrile koji je najbolji put naprijed”. Nedavno je francuski predsjednik François Hollande pozvao Rusiju da prihvati mirovni plan u Ukrajini ”kako bi našli način da svi zajedno idemo naprijed”. Kineski predsjednik Xi Jimping često koristi riječ ‘naprijed’, najavljujući da će Kina ‘odlučno ići naprijed u modernizaciji’. Najavljujući prioritete nove Europske komisije Jean-Claude Juncker je apelirao na ”snažne korake naprijed”, dok su mu istovremeno oponenti odgovarali da on nije idealna osoba za pokretanje EU naprijed. Sjevernokorejski čelnik Kim Jong-un često uzvikuje ”krenimo naprijed prema konačnoj pobjedi”.
Nakon Ive Sanadera, koji je angažirao Irca P. J. Mara, za stranog se kozultanta odlučio i Zoran Milanović. Ako ništa drugo, SDP je izabrao dobru konzultantsku kuću. Riječ je o globalnoj tvrtki koju je prije 40 godina osnovao Marko Penn, Schoen Douglas i Michael Berland, specijaliziranoj za stvaranje inovativnih strategija u političkim kampanjama. ”Pogotovo u složenim situacijama”, tvrde u Washingtonu, a to će im i u slučaju hrvatskog klijenta s Iblerova trga itekako trebati. Američka konzultantska kuća bila je prva koja je ustvrdila, nakon opsežnog istraživanja u Srbiji, da je Milošević izgubio podršku i da se može krenuti u njegovo rušenje. Anketu je naručio Nacionalni demokratski institut u Washingtonu i nakon toga je Milošević srušen s vlasti, na zadovoljstvo demokratske oporbe.
Na izbore što prije
”Petsto je naših zadovoljnih klijenata”, poručuje vrh konzultantske kuće PSB, na čijem čelu je Donald A. Baer, bivši pisac govora za Billa Clintona. Tvrtka danas ima urede u Washingtonu, New Yorku, Los Angelesu, Londonu, Hong Kongu, Pekingu i Delhiju. U svijetu za njih radi oko 200 konzultanata, a pomogli su svojim savjetima da 25 njihovih klijenata postanu predsjednici ili premijeri država širom svijeta. Ne uspiju uvijek, ali da su među najuspješnijim konzultantskim kućama u svijetu u to nema sumnje.
Osnivači tvrtke Mark Penn i Douglas Schoen zajedno su studirali na Harvardu, a 1974. angažirani su u kampanji za guvernera New Yorka. Posao im je dobro išao, pa su godinu dana poslije osnovali konzultantsku kuću, koja je ubrzo dobila posao vođenja kampanje za Eda Kocha koji je želio postati gradonačelnik New Yorka. Primijenjene su mnoge inovativne metode, analizirani rezultati anketa i računalne analize i Koch je pobijedio.
S međunarodnim klijentima počeli su raditi 1980., a jedan od prvih bio je izraelski premijer Begin. I dalje su koristili računalne analize i oformili posebne timove koji su obilazili birače kako bi osjetili trendove, i to se u mnogim slučajevima pokazalo presudnim. Navodno će Braun nešto od toga primijeniti i kod SDP-a, tražeći da se formiraju timovi koji će na lokalnoj bazi doći do zaključaka je li vrijeme pred ljeto idealno za izbore i kakvo je raspoloženje u manjim mjestima na koje SDP računa. Ako se na terenu pokaže da SDP ima podršku, da su njihovi birači spremni izaći na izbore i mobilizirati simpatizere, Braun će inzistirati da Milanović ide na izbore što prije. Ako odjeci s terena ne budu pozitivni, onda će se pričekati da prođe turistička sezona i odredi neki drugi datum poslije ljeta.
Alexander Braun već godinama radi kao konzultant u kampanjama širom svijeta. Za lijeve i desne stranke, kako koja pokaže zanimanje. Najčešće savjetuje kako izraditi strategiju kampanje, a takva mu je uloga i u SDP-u. Ali, savjeti mogu biti i kako “promijeniti” lidera koji želi osvojiti ili zadržati vlast, pa mnogi pretpostavljaju da je Braun nešto o toga savjetovao i Milanoviću. Sve one promjene koje se mogu vidjeti kod Milanovića posljednjih mjeseci, prije svega da više obilazi teren, razgovara s ljudima i izbjegava svoj uobičajeni verbalni repertoar kada izvrijeđa sve i svakoga, navodno su rezultat Braunovih sugestija. Specijalizirao se i za oblikovanje glavnih poruka koje se moraju poslati u kampanji, a može se pretpostaviti da će u taj posao biti uključeni i drugi konzultanti, ali i ljudi iz stranke koji su za to specijalizirani i koji ipak najbolje poznaju domaći teren.
(...)
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....