EKSKLUZIVNO

DIZAJNER AMERIČKOG SNA Tommy Hilfiger: 'Reperska moda dovela me na rub bankrota'

Slavni američki modni kreator, obožavan među pop-zvijezdama i hollywoodskim glumcima, u razgovoru s novinarkom Nedjeljnog otkrio je planove za budućnost, ali se prisjetio i teške poslovne krize, kad zamalo nije propao

Tommy Hilfiger živi američki san. Ovaj zaključak koji mi iznosi na jutarnjoj kavi u skladu je s pogledom koji se pruža kroz staklene zidove njegova ureda pri vrhu nebodera Trump Tower u središtu Manhattana, na Petoj aveniji. Sunčan je dan i Central Park izgleda upravo veličanstveno u svojem jesenjem ruhu na koje se naslanja jedna od ikona New Yorka - hotel Plaza čija dva kata čine stan moga sugovornika. Prije našeg susreta nekoliko mi je znanaca - pripadnika međunarodnog jet-seta - najavilo njegovu neposrednost i veseli karakter. Čini se da je tim krugovima Tommy Hilfiger osobito blizak - neki ga prepoznaju s krstarenja Mediteranom, drugi s dugih ručkova u kultnom restoranu Club 55 na plaži Pampelonne u Saint Tropezu ili sa sunčanih zabava na privatnom tropskom otoku Mustique gdje ima ljetnikovac u neposrednom susjedstvu svoga rock-idola Micka Jaggera. I nama ostalima Tommy Hilfiger je nekako blizak; barem jednom se na policama naših ormara našla odjeća s njegovim prepoznatljivim logotipom u obliku trobojne zastave.

Amerika kao inspiracija

Svaki ozbiljan razgovor o američkoj modi bio bi nepotpun da se ne spomene Tommy Hilfiger. On je fundamentalni dio američke popularne scene, utjelovljenje amerikanizacije odjeće, kulture, života, dio američkog mozaika kao što su to Frank Sinatra i palačinke s javorovim sirupom. Netko je jednom rekao da, kada čuje njegovo ime, vidi plavo, crveno i bijelo, boje njegove modne marke i većine odjevnih predmeta te Hilfigerov konstantni hommage američkoj zastavi. Amerika je, uostalom, bila i ostala jedina istinska inspiracija za 63-godišnjeg modnog dizajnera i utemeljitelja jedne od najameričkijih modnih kuća. “Ovo je sjajna zemlja. Ovdje se nalazi Hollywood, većina glazbenog biznisa, ovdje se stvaraju zvijezde koje oduševljavaju cijeli svijet. Puno je toga što Sjedinjene Američke Države čini epicentrom popularne kulture”, kaže Hilfiger. Tu je i američki san, dodaje, koji danas dolazi s dodatkom. “Ljudi i danas vjeruju u američki san, iako je on danas globalni san. Svi ga žele okusiti, ali danas ne moraju nužno biti ovdje da bi ga ostvarili. Za mene osobno to znači da čitav svijet gledam kao bazu kupaca i nastojim razumjeti sve različitosti tržišta diljem svijeta”, govori.

Od trapezerica...

Svoj simpatični patriotizam Hilfiger je vrlo vješto pretočio u, ako ne idealiziranu, onda romantiziranu verziju američkog života, koji je među prvima sažeo u stilu odijevanja poznatom kao “preppy”. Izraz dolazi kao skraćenica riječi “prepa-ratory”, koja se pak odnosi na privatna sveučilišta i sve što dolazi s njima - zlatnu mladež, vitke plavuše, sportske talente i opet taj američki san koji se u preppy-supkulturi obećava ostvariti. Hilfigerova odjeća tradicionalno je američka i nonšalantna, u skladu s karakterom onih kojima obiteljski pedigre omogućava nonšalantnost. Uz Ralpha Laurena, na kojeg je uvijek pomalo ljubomoran, priznaje, Tommy Hilfiger globalna je ulaznica u svijet koji oponaša ljetna ladanja Kennedyjevih i stil Roberta Redforda u filmu “The Way we were”.

“Priznajem, nostalgičan sam prema starim vremenima. Kada sam ja odrastao, život je bio jednostavan. Svi smo u susjedstvu poznavali jedni druge, svi smo imali jednake idole i nastojali ih imitirati”, govori. Njegovo odrastanje bilo je daleko od preppy-stila koji promovira - za to nije bilo novca u njegovoj velikoj, skromnoj obitelji.

Hilfigerov ulazak u svijet mode nije se dogodio kao stvar velikog talenta ili inspiracije, čak ni kao rezultat fascinacije modom. Oni su došli kao odgovor na uobičajene tinejdžerske boljke: trebao je novac i želio je izgledati cool. To nije bilo lako u uspavanom gradiću Elmira u saveznoj državi New York, gdje je odrastao kao jedno od devetero djece, s prosječnim ocjenama u školi i nedovoljnom visinom da bi se ozbiljno bavio sportom. U želji da se barem izgledom više približi svojim idolima, rock-zvijezdama, kao tinejdžer bacio se u svoj prvi biznis. “Ja sam odrastao usred hipi-revolucije i svi moji prijatelji željeli su izgledati kao rock-zvijezde. Svi smo željeli imati dugu kosu i traperice trapeznog kroja koje se nisu mogli kupiti u mojem gradiću. Tako mi je palo na pamet da ušteđevinom kupim nekoliko pari traperica na Manhattanu i zajedno s prijateljima otvorim butik. Naš projekt bio je People’s Place, koji je u početku egzistirao s inventarom od desetak pari traperica, jer sebi više nismo mogli priuštiti. No, uskoro smo se proširili i neko smo vrijeme bili doista uspješni”, prisjeća se. U to vrijeme je krenuo i Hilfigerov život na njujorškoj sceni gdje je noći i noći provodio u slavnom Studiju 54 uz svoga prijatelja i idola Andyja Warhola. “Toliko sam se dobro zabavljao da sam uskoro doživio bankrot. To je bila zaista dobra škola”, naglašava. Trajno se nastanio na Manhattanu i primio se posla, nikada ne napuštajući svijet mode, koji će se pokazati njegovom ulaznicom u život o kojem je maštao kao dječak.

(...)

Članak u cijelosti pročitajte u tiskanom izdanju Nedjeljnog Jutarnjeg

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. rujan 2024 07:43