Dovršetak gradnje Istarskog ipsilona, projekt vrijedan oko 300 milijuna eura koji obuhvaća gradnju dijela autoceste punog profila od Pazina do tunela Učka i od tunela do Matulja, glavna je točka prijepora između IDS-a i SDP-a oko budućeg koalicijskog dogovora, potvrđeno nam je iz nekoliko izvora iz te dvije stranke.
I dok s jedne strane IDS uvjetuje potpisivanje novog koalicijskog sporazuma dogovorom oko gradnje ovog dijela autoceste i to diže na političku razinu, SDP s druge strane tvrdi da nije riječ o političkom pitanju, već financijskom te da su u IDS-u toga svjesni.
Nepovoljan ugovor
Naime, za dovršetak gradnje Istarskog ipsilona potrebno je produljenje koncesijskog ugovora, ali u resornom Ministarstvu prometa upozoravaju da bi Europska komisija to mogla tretirati kao novo zaduženje države, čime bi se povećao deficit što nikako ne bi bilo u skladu s mjerama prekomjernog deficita. Zasad nije poznato na koliko bi postojeći koncesijski ugovor trebalo produljiti. Važeći koncesijski ugovor potpisan je je 1995. i istječe 2027. Država na temelju postojećeg ugovora godišnje Bina Istri isplaćuje od 35 do čak 40 milijuna eura na račun smanjenog opsega prometa, a od 2003. do 2014. na račun toga država je Bina Istri isplatila 1,92 milijarde kuna. Razgovori s Bina Istrom oko izmjene ugovora traju već godinu dana, a pregovori se vode oko realizacije 2B faze gradnje ipsilona. Iako je prvotno bila predviđena i gradnja druge cijevi tunela Učka, ona je izbačena iz tog projekta. U Ministarstvu prometa sada pokušavaju ispregovarati povoljniji ugovor koji ne bi sav rizik prebacivao na državu. Oko tog aranžmana uključeni su i Državni zavod za statistiku te Ministarstvo financija. Dakle, u slučaju da se nađe način da Eurostat ne tretira to kao javni dug i ako se država dogovori s Bina Istrom o novom po državu povoljnijem koncesijskom ugovoru, onda u SDP-u nemaju ništa protiv toga da se takav ugovor i potpiše.
- To je pitanje javnih financija. Nije stvar u tome želi li to netko ili ne. Ako se uspije dogovoriti način da to ne ulazi u javni dug, nitko sretniji od nas da se cesta gradi. S IDS-om o tome razgovaramo već dulje vrijeme, a bili su i u Državnom zavodu za statistiku gdje su im objasnili situaciju - kaže jedan visoki dužnosnik SDP-a. Boris Miletić, predsjednik IDS-a, kaže da se dovršetak gradnje Istarskog ipsilona dogovorio još prije izbora 2011. i da je to sastavni dio programa s kojim se izašlo pred birače.
Staro obećanje
- S time smo dobili i plebiscitarnu podršku u Istri. Dogovor se mora ispoštovati, a ono što je građanima bilo obećano, mora biti i izvršeno - kaže Miletić i napominje kako će stranačka tijela odluku o koaliciji donijeti tek kada SDP odgovori na sve njihove zahtjeve.
Također, Miletić kaže kako je produljenje koncesijskog ugovora tražilo resorno ministarstvo kako bi se smanjio izdatak državnog proračuna, a da je Bina Istra već osigurala novac od financijskih institucija za dovršetak punog profila autoceste. Kada je riječ o drugoj cijevi tunela Učka, Miletić kaže da bi bilo mudro taj projekt kandidirati za Junckerov plan.
Junckerovi milijuni
- Projekt Istarskog ipsilona od izuzetne je važnosti za Istru i Hrvatsku. Ne manje bitno, Klub zast upnika IDS-a postavio je upit ministru Hajdašu Dončiću još krajem 2013. o završetku gradnje, na što je ministar odgovorio da će gradnja kompletnog profila autoceste, dakle do tunela Učka, početi na proljeće 2014. - naglašava Miletić.
Jedan SDP-ov političar koji je već mjesecima uključen u pregovore oko pristupanja IDS-a novoj Kukuriku koaliciji također potvrđuje naše informacije oko Istarskog ipsilona.
- Zapravo je teško reći što želi IDS jer jedino oko čega se razilazimo je Istarski ipsilon, a oni već mjesecima ne prihvaćaju naše argumente da je to projekt u kojem zadnju riječ ima Europska komisija, a ne Vlada. U svim ostalim temama smo suglasni - decentralizaciji, pulskoj bolnici koja se gradi, aktiviranju državnog zemljišta… - ispričao je ovaj SDP-ovac.
Ujedno je potvrdio da su se prije nekoliko dana sastala vodstva SDP-a i IDS-a na najvišoj razini. Na pitanje je li u pitanju slučaj kada je premijer Zoran Milanović u petak poslije posjeta Osijeku policijskim helikopterom odletio na sportski aerodrom Grobnik pokraj Rijeke, uslijedio je indikativan odgovor: “To vam ne mogu odgovoriti”.
Teški pregovori
Što se tiče “omekšavanja” IDS-a iz SDP-a su nam rezignirano pojasnili kako se pregovori nastavljaju do daljnjeg, iako se očekivalo da sve bude gotovo tijekom ovog tjedna. Mada ni ovu soluciju ne treba potpuno isključiti. Ali još u veljači iz SDP-a su dolazile diskretna upozorenja kako vrh IDS-a namjerava kupovati vrijeme i zato odugovlače s odgovorom. Iako je već tada jedna od tri potencijalne izborne opcije bila sve manje izgledna, a to je takozvani Treći put u koji bi ušle neke manje stranke i nezavisne ličnosti, predvođene bivšim predsjednikom Ivom Josipovićem. Dio vodećih IDS-ovaca je razmišljao kako iskoristiti Josipovićevu popularnost, no u međuvremenu se ova ideja ispuhala skupa s podrškom bivšem šefu države.
U IDS-u žele saborske mandate, ali još više, fiskalnu autonomiju Istre. Prema nalazima studije, koju je izradio Institut za javne financije, u Istri se u prosjeku svake godine ostvari višak od oko 800 milijuna kuna, a riječ je o razlici između prihoda koji se svake godine u Istri prikupe, te rashoda koji se ostvare.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....