POSLJEDNJA PREPREKA NOVOM SPORAZUMU

CIJENA NOVE KOALICIJE JE 300 MILIJUNA EURA Bez Istarskog ipsilona neće biti dogovora između SDP-a i IDS-a?

Za dovršetak gradnje Istarskog ipsilona potrebno je produljenje koncesijskog ugovora
 Cropix

Dovršetak gradnje Istarskog ipsilona, projekt vrijedan oko 300 milijuna eura koji obuhvaća gradnju dijela autoceste punog profila od Pazina do tunela Učka i od tunela do Matulja, glavna je točka prijepora između IDS-a i SDP-a oko budućeg koalicijskog dogovora, potvrđeno nam je iz nekoliko izvora iz te dvije stranke.

I dok s jedne strane IDS uvjetuje potpisivanje novog koalicijskog sporazuma dogovorom oko gradnje ovog dijela autoceste i to diže na političku razinu, SDP s druge strane tvrdi da nije riječ o političkom pitanju, već financijskom te da su u IDS-u toga svjesni.

Nepovoljan ugovor

Naime, za dovršetak gradnje Istarskog ipsilona potrebno je produljenje koncesijskog ugovora, ali u resornom Ministarstvu prometa upozoravaju da bi Europska komisija to mogla tretirati kao novo zaduženje države, čime bi se povećao deficit što nikako ne bi bilo u skladu s mjerama prekomjernog deficita. Zasad nije poznato na koliko bi postojeći koncesijski ugovor trebalo produljiti. Važeći koncesijski ugovor potpisan je je 1995. i istječe 2027. Država na temelju postojećeg ugovora godišnje Bina Istri isplaćuje od 35 do čak 40 milijuna eura na račun smanjenog opsega prometa, a od 2003. do 2014. na račun toga država je Bina Istri isplatila 1,92 milijarde kuna. Razgovori s Bina Istrom oko izmjene ugovora traju već godinu dana, a pregovori se vode oko realizacije 2B faze gradnje ipsilona. Iako je prvotno bila predviđena i gradnja druge cijevi tunela Učka, ona je izbačena iz tog projekta. U Ministarstvu prometa sada pokušavaju ispregovarati povoljniji ugovor koji ne bi sav rizik prebacivao na državu. Oko tog aranžmana uključeni su i Državni zavod za statistiku te Ministarstvo financija. Dakle, u slučaju da se nađe način da Eurostat ne tretira to kao javni dug i ako se država dogovori s Bina Istrom o novom po državu povoljnijem koncesijskom ugovoru, onda u SDP-u nemaju ništa protiv toga da se takav ugovor i potpiše.

- To je pitanje javnih financija. Nije stvar u tome želi li to netko ili ne. Ako se uspije dogovoriti način da to ne ulazi u javni dug, nitko sretniji od nas da se cesta gradi. S IDS-om o tome razgovaramo već dulje vrijeme, a bili su i u Državnom zavodu za statistiku gdje su im objasnili situaciju - kaže jedan visoki dužnosnik SDP-a. Boris Miletić, predsjednik IDS-a, kaže da se dovršetak gradnje Istarskog ipsilona dogovorio još prije izbora 2011. i da je to sastavni dio programa s kojim se izašlo pred birače.

Staro obećanje

- S time smo dobili i plebiscitarnu podršku u Istri. Dogovor se mora ispoštovati, a ono što je građanima bilo obećano, mora biti i izvršeno - kaže Miletić i napominje kako će stranačka tijela odluku o koaliciji donijeti tek kada SDP odgovori na sve njihove zahtjeve.

Također, Miletić kaže kako je produljenje koncesijskog ugovora tražilo resorno ministarstvo kako bi se smanjio izdatak državnog proračuna, a da je Bina Istra već osigurala novac od financijskih institucija za dovršetak punog profila autoceste. Kada je riječ o drugoj cijevi tunela Učka, Miletić kaže da bi bilo mudro taj projekt kandidirati za Junckerov plan.

Junckerovi milijuni

- Projekt Istarskog ipsilona od izuzetne je važnosti za Istru i Hrvatsku. Ne manje bitno, Klub zast upnika IDS-a postavio je upit ministru Hajdašu Dončiću još krajem 2013. o završetku gradnje, na što je ministar odgovorio da će gradnja kompletnog profila autoceste, dakle do tunela Učka, početi na proljeće 2014. - naglašava Miletić.

Jedan SDP-ov političar koji je već mjesecima uključen u pregovore oko pristupanja IDS-a novoj Kukuriku koaliciji također potvrđuje naše informacije oko Istarskog ipsilona.

- Zapravo je teško reći što želi IDS jer jedino oko čega se razilazimo je Istarski ipsilon, a oni već mjesecima ne prihvaćaju naše argumente da je to projekt u kojem zadnju riječ ima Europska komisija, a ne Vlada. U svim ostalim temama smo suglasni - decentralizaciji, pulskoj bolnici koja se gradi, aktiviranju državnog zemljišta… - ispričao je ovaj SDP-ovac.

Ujedno je potvrdio da su se prije nekoliko dana sastala vodstva SDP-a i IDS-a na najvišoj razini. Na pitanje je li u pitanju slučaj kada je premijer Zoran Milanović u petak poslije posjeta Osijeku policijskim helikopterom odletio na sportski aerodrom Grobnik pokraj Rijeke, uslijedio je indikativan odgovor: “To vam ne mogu odgovoriti”.

Teški pregovori

Što se tiče “omekšavanja” IDS-a iz SDP-a su nam rezignirano pojasnili kako se pregovori nastavljaju do daljnjeg, iako se očekivalo da sve bude gotovo tijekom ovog tjedna. Mada ni ovu soluciju ne treba potpuno isključiti. Ali još u veljači iz SDP-a su dolazile diskretna upozorenja kako vrh IDS-a namjerava kupovati vrijeme i zato odugovlače s odgovorom. Iako je već tada jedna od tri potencijalne izborne opcije bila sve manje izgledna, a to je takozvani Treći put u koji bi ušle neke manje stranke i nezavisne ličnosti, predvođene bivšim predsjednikom Ivom Josipovićem. Dio vodećih IDS-ovaca je razmišljao kako iskoristiti Josipovićevu popularnost, no u međuvremenu se ova ideja ispuhala skupa s podrškom bivšem šefu države.

U IDS-u žele saborske mandate, ali još više, fiskalnu autonomiju Istre. Prema nalazima studije, koju je izradio Institut za javne financije, u Istri se u prosjeku svake godine ostvari višak od oko 800 milijuna kuna, a riječ je o razlici između prihoda koji se svake godine u Istri prikupe, te rashoda koji se ostvare.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. studeni 2024 05:12