POJAM IZAZVAO BUJICU KOMENTARA

KAKVE, DOVRAGA, VEZE IMAJU PILOTI S PILONIMA? Nakon što smo objavili da Kinezi dopremaju pilote za Pelješki most, razbuktala se burna debata...

Usprkos brojnim komentarima čitatelja valja naglasiti da novinar Jutarnjeg nije pogriješio. Na gradilištu Pelješkog mosta ugrađivat će se piloti...

Fotografije dijelova budućeg Pelješkog mosta, koji su u Šangaju utovareni na brod te su krenuli prema Hrvatskoj, a Jutarnji list ih je objavio u ponedjeljak, izazvale su velik interes i raspravu naših čitatelja. Najviše ih je zaintrigirao naziv čeličnih cijevi koje su utovarene na brod.

“To je potpuno u rangu zrakomlata i vrtoleta. Fakat ne znam koliko netko mora biti retardiran da pilon zove pilotom.” “Ama, ljudi, je li to moguće - da novinar ne zna tko su piloti, a što su piloni?” “Zar autor, Krešimir Žabec, stvarno misli da se u morsko dno zabijaju PILOTI? Izgleda da je uvjeren u to jer nekoliko puta u tekstu spominje pilote, samo nije rekao da li se radi o komercijalnim, vojnim ili nekim drugim pilotima (možda se radi o pilotima Formule 1)?” Možda dolaze kineski piloti za izraelske avione”. To je samo dio komentara čitatelja koje je zbunio naziv tih čeličnih cijevi. A one se zovu PILOTI, ne PILONI kako je većina komentatora zaključila.

U Hrvatskoj enciklopediji uz riječ “pilot” navode se dva značenja:

1. stručna, odgovarajuće školovana, osposobljena i ovlaštena osoba koja upravlja letjelicom;

2. konstrukcijski element nalik ukopanom stupu, kojim se omogućuje temeljenje građevine na slabo nosivu tlu; naziva se i šip. Od najstarijih su se vremena piloti upotrebljavali za prijenos opterećenja kroz meke i rahle slojeve tla do čvršćih slojeva ili do stijenske podloge. Isprva su bili drveni, a danas se izrađuju od trajnijeg i čvršćeg armiranog i prednapetoga betona ili čelika. Prema načinu izvedbe, razlikuju se piloti koji se već gotovi zabijaju u tlo i piloti koji se betoniraju u prethodno iskopanoj rupi u tlu.

Pilon u građevinarstvu ima potpuno drugu namjenu: “Stožerni stup visećega ili ovješenoga mosta koji prenosi opterećenje s glavnoga užeta ili kosih vješaljaka na temelj i u tlo”.

Potpuno je laičko objašnjenje da su u slučaju Pelješkog mosta piloti ispod vode, a piloni iznad vode.

Na brodu iz Kine za Hrvatsku su, naravno, piloti. U morsko dno u Pelješkom zaljevu bit će ukopano oko 130 njih različite dužine. Na putu za Hrvatsku sada su testni piloti dužine 127 metara i promjera 2 metra. Usporedbe radi, visina zagrebačke katedrale je 108 metara. Zajedno s cijevima pilotima prema Hrvatskoj plovi teglenica koja će poslužiti za njihovo zabijanje.

Prema tvrdnjama stručnjaka, cijevi će biti dovezene na poziciju gdje će biti stupovi mosta i potom spuštene u morsku dubinu. Prvo se zabijaju svojom težinom u dno, a potom se nabijaju do potrebne dubine. Za dio pilota na morskom dnu bit će izliveni betonski temelji. Na pilote se potom stavlja betonska naglavnica na koju se montiraju piloni mosta. Dakle, pojednostavljeno rečeno, piloni su produžetak pilota mosta. Na Pelješkom mostu bit će ih ukupno šest.

Sada je, nadamo se, jasno “tko je pilot, a što je pilon”. Kako u budućnosti ne bismo morali ponovno odgovarati na pitanje koje je postavio jedan poznati urednik na Hrvatskoj televiziji: “Kaže li se hrvatski ispravno Iran ili Irak?”

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
10. studeni 2024 17:37