RUPE NISU OD METAKA

Tužiteljstvo BiH nakon očevida: Oštećenja na avionu Croatia Airlinesa nisu izazvana vatrenim oružjem

Izvršenim analizama utvrđeno je da nema tragova barutnih čestica, priopćilo je Tužiteljstvo BiH

Avion Croatia Airlinesa koji je sinoć iz Zagreba sletio na pistu Međunarodnog aerodroma u Sarajevu

 Armin Durgut/Pixsell

Ključni događaji

- Pilot aviona Croatia Airlinesa na liniji Zagreb - Sarajevo prijavio je oko ponoći pri slijetanju na sarajevski aerodrom oštećenja na trupu aviona

- Riječ je o rupi za koju se sumnjalo da bi mogla biti uzrokovana pucnjevima iz vatrenog oružja. No, rezultati istrage pokazali su da na oplati aviona nema tragova barutnih čestica te da na zrakoplov nijem pucano

- Sigurnost putnika i posade ni u jednom trenutku nije bila ugrožena, kaže Croatia Airlines

- U zračnoj luci izvršen je očevid, ondje se nalaze tužitelj Tužiteljstva BiH, SIPA, pripadnici MUP-a Kantona Sarajevo...

- Zrakoplov koji je oštećen je model Dash 8, Bombardierove Q serije


NOVO 14:46 Uzrok oštećenja zrakoplova na liniji Zagreb - Sarajevo nije vatreno oružje, potvrđeno je u četvrtak iz Croatia Airlinesa (CA).

"Prema nalazima policijske balističke provjere utvrđeno je da na zrakoplovu Croatia Airlinesa Dash 8-Q400 koji je na redovnoj liniji Zagreb – Sarajevo jučer navečer poletio iz Zagreba te sletio u Sarajevo u 22.50 sati nema tragova baruta, stoga uzrok oštećenja nije vatreno oružje", kaže se u priopćenju CA-a.

Kako bi se utvrdili razlozi mehaničkog oštećenja do kojeg je došlo na ovom zrakoplovu, zrakoplov Croatia Airlinesa Dash 8-Q400 danas u poslijepodnevnim satima bit će vraćen iz Sarajeva u Zagreb, gdje će se u Tehničkom središtu Croatia Airlinesa obaviti detaljan pregled i poduzeti potrebne aktivnosti, dodaje se.

Putnici sa sinoćnjeg leta preusmjereni su na druge letove Croatia Airlinesa te im je osiguran odlazak do krajnjih odredišta, brinući u svakom trenutku o njihovoj sigurnosti i potrebi da stignu na željenu destinaciju, kažu u CA-u.


12:32 Oštećenje na zrakoplovu Croatia Airlinesa koji je sinoć sletio u Sarajevo nije nastalo iz vatrenog oružja kako se to prvotno nagađalo, nego je izazvano mehaničkim udarcem.

"Nakon provedenog očevida prema preliminarnim nalazima stručnih osoba, ne postoje indicije koje bi ukazale na zaključak da je oštećenje na zrakoplovu nastalo djelovanjem vatrenog oružja", navodi se u priopćenju Tužiteljstva BiH.

Po istome izvoru analizama na licu mjesta utvrđeno je kako nema tragova barutnih čestica, niti drugih tragova na trupu zrakoplova koji bi ukazivali da je oštećenje nastalo zbog korištenja vatrenog oružja.

"Prema stavu stručnih osoba oštećenje je izazvano mehaničkim udarcem", stoji u priopćenju Tužiteljstva BiH.

Na zrakoplovu Croatia Airlinesa koji je sinoć letio na relaciji Zagreb Sarajevo otkriveno je oštećenje za koje je u prvome oglašavanju Tužiteljstva BiH navedeno kako 'koje postoji mogućnost da je naneseno zrnom iz vatrenog oružja'.

image

Avion Croatia Airlinesa koji je sinoć iz Zagreba sletio na pistu Međunarodnog aerodroma u Sarajevu

Antonio Balic/Cropix
image

Avion Croatia Airlinesa koji je sinoć iz Zagreba sletio na pistu Međunarodnog aerodroma u Sarajevu

Antonio Balic/Cropix
image

Avion Croatia Airlinesa koji je sinoć iz Zagreba sletio na pistu Međunarodnog aerodroma u Sarajevu

Antonio Balic/Cropix
image

Avion Croatia Airlinesa koji je sinoć iz Zagreba sletio na pistu Međunarodnog aerodroma u Sarajevu

Antonio Balic/Cropix

11:48 - O događaju u sarajevskoj zračnoj luci oglasila se priopćenjem i Croatia Airlines. Njihovo priopćenje prenosimo u cijelosti.

- Nakon slijetanja zrakoplova Croatia Airlinesa Dash 8-Q400 koji je na redovnoj liniji Zagreb – Sarajevo jučer navečer poletio iz Zagreba te sletio u Sarajevo u 22.50 sati, na trupu zrakoplova uočena su oštećenja te se, sukladno uobičajenim procedurama nacionalnog avioprijevoznika, odmah pristupilo potrebnim koracima.

Trenutno je u tijeku policijski uviđaj koji ima za cilj utvrditi potrebne detalje vezane uz uzrok oštećenja, a o čemu ćemo, po njegovom završetku promptno obavijestiti javnost.

Sigurnost putnika i posade ni u jednom trenutku nije bila ugrožena, dok se nacionalni avioprijevoznik i u ovoj situaciji vodio najvišim standardima sigurnosti.

Oštećeni zrakoplov trenutno se nalazi u Zračnoj luci Sarajevo, a svi putnici sa sinoćnjeg leta bit će preusmjereni drugim avionom na sljedeći let na liniji Sarajevo – Zagreb, stoji u priopćenju.


11:30 - Rezultati preliminarne istrage na zrakoplovu Croatia Airlinesa pokazali su da na oplati aviona nema tragova barutnih čestica, neslužbeno doznajemo. Daljnjom istragom će se utvrditi što je uzorkovalo nastanak manjeg oštećenja na trupu aviona.


11:25 - Prema informacijama koje je Jutarnjem dao zrakoplovni analitičar Alen Šćuric, niti pilot niti putnici nisu primijetili da se na avion pucalo nego je to utvrđeno tek naknadnim redovnim pregledom aviona nakon slijetanja, a zasad je sigurno kako se pucnjava dogodila na tom posljednjem letu te da je na avion pucano prilikom slijetanja.

- Postoje dva scenarija. Prvi je da je pucano namjerno kao neka vrsta političke poruke, a drugi scenarij, koji je po meni vjerojatniji, jest da je netko naprosto pucao, a Croatia Airlines pritom nastradala kao kolateralna žrtva. Kad slijeće na sarajevski aerodrom, avion slijeće preko Pala, a znate da tamo ima svega, često i pucnjave, kazao je Šćuric dodavši kako dosad nije zabilježen sličan slučaj s nekim avionom Croatia Airlinesa te da se takve stvari obično događaju u ratom zahvaćenim područjima. - Gledajte, da je taj metak pogodio rezervoar ili negdje blizu hidraulike, bilo bi svega, kazao je Šćuric.


11:10 - Zrakoplov Croatia Airlinesa koji u četvrtak ujutro nije poletio iz Sarajeva za Zagreb zbog sumnje da je pogođen vatrenim oružjem kako je to priopćilo tužiteljstvo BiH koje je naložilo očevid nosi oznaku 9A-CQA.

Radi se o zrakoplovu Bombardier Q serija - prvotnog imena DHC-8. Dash 8 - je obitelj elisnomlaznih putničkih zrakoplova (eng. turboprop) kanadske proizvodnje. Nastao početkom 80-ih u pogonima tvrtke de Havilland Canada, Dash 8 je bio osmišljen kao moderan i učinkovit zrakoplov kratkog doleta koji bi zamijenio modele iz 60-ih i 70-ih na sve većem broju regionalnih linija. Poletjevši prvi put 20. lipnja 1983. godine, prvotna serija 100 je mogla primiti do 38 putnika, te se odlikovala visokom krstarećom brzinom za svoju snagu.

Nakon dolaska jače serije 200 i veće serije 300 (koja je mogla primiti do 56 putnika), tvrtku kupuje Bombardier Aerospace koji brzo uviđa potrebu za još većim i bržim modelom koji bi mogao konkurirati regionalnim mlažnjacima. Nova serija 400 - koja je poletjela prvi put 31. siječnja 1998. godine - je tako dobila produljeni trup za do 78 putnika, te dvostruko jače motore koji su omogućili krstareće brzine od čak 650 km/h - odnosno nešto više od pola brzine zvuka. Uz ove promjene, serija 400 je dobila i oznaku Q (Quiet) zbog njenog sustava za smanjenje buke i vibracija u putničkoj kabini. Do danas je proizvedeno oko 1250 Dash 8, od kojih je 580 Q400.


11:00 - Kako javlja sarajevski Avaz.ba, na areodromu u Sarajevu je osim tužitelja Tužiteljstva BiH i inspektora Direkcije za civilno zrakoplovstvo BiH, stigla i SIPA, te pripadnici MUP KS.

Očevid je počeo jutros u 9 sati, zbog čega je na čekanju povratak aviona u Zagreb.

Prema informacijama "Avaza", avion "Croatia Airlinesa" sletio je na sarajevski aerodrom sinoć u 24 sata, a pilot je odmah po slijetanju prijavio oštećenje na avionu. U izvještaju koji je dostavio Graničnoj policiji izrazio je sumnju da je riječ o rupi nastaloj od metka, ali rekao je da ne zna kada je i kako nastala.

- Ništa sumnjivo nisam primjetio tijekom leta - napisao je u izvještaju Graničnoj policiji, javlja Avaz.

Rupa se, kako je navedeno, nalazi na strane aviona na trupu.

Granična policija je odmah jutros u 1 sat obavijestila Tužilaštvo BiH i predložilo da se obavi očevid kako bi se utvrdilo vješačenjem vrijeme i eventualni uzrok oštećenja kao i njegov uzrok.

- U tijeku je očevid, stigli su predstavnici Tužiteljstva, MUP KS, SIPA-e i BHDC-a - rečeno je za Avaz.ba.


Avion Croatia Airlinesa koji je sinoć iz Zagreba sletio na pistu Međunarodnog aerodroma u Sarajevu ima oštećenja za koje se pretpostavlja da su nastala iz vatrenog oružja, piše Klix.ba.

Pilot koji je upravljao avionom po dolasku na sarajevsku pistu je prijavio oštećenja na trupu aviona, a prema prvim neslužbenim informacijama, oštećenja su nastala pucnjevima iz vatrenog oružja.

O slučaju je obaviješteno Tužiteljstvo BiH, a očevid na pisti sarajevskog aerodroma je u tijeku.

"Nakon zaprimljene informacije, da je redovnom kontrolom avionom na aerodromu Sarajevo, koji je stigao letom iz Zagreba, na trupu letjelice uočeno oštećenje za koje postoji mogućnost da je naneseno zrnom iz vatrenog oružja, dežurni tužitelj Tužiteljstva BiH zatražio je provođenje uviđaja, koje će provesti uviđajna ekipa, uz prisustvo dužnosnika Direkcije za civilno zrakoplovstvo BiH", priopćeno je iz Tužiteljstva BiH.

Treba istaknuti da sigurnost putnika tijekom leta nije bila ugrožena, a detaljnim pregledom utvrdit će se način oštećenja kao i sigurnost zrakoplova za daljnju zračnu plovidbu.

Za sada nije poznato gdje je avion oštećen i kako je uopće došlo do ovog incidenta.

Povijest sarajevskog aerodroma

Sarajevska zračna luka Butmir datira od 2. lipnja 1969. godine kada je svečano otvoren Aerodrom Sarajevo-Ilidža u blizini tada već postojećg travnatog aerod­oma Butmir.

Kandidiranjem Sarajeva za Zimske olimpijske igre 1984. (ZOI '84.) javlja se potreba za proširenjem osnovnih kapaciteta aerodroma: produženja postojeće piste te gradnje nove paralelne rulne staze, novog terminala i objekta Službe kontrole letenja s novim kontrolnim tornjem. Stoga je pista produžena za 150 metara, osposobljena je nova rulna staza i proširena operativna platforma. Instalirana je kompletna nova rasvjeta piste, prilaza i rulnica, nabavljena planirana R/NAV sredstva (tri VOR-a i novi ILS) i na kraju je sagrađena nova veoma funkcionalna zgrada aerodromskog terminala.

Prije same agresije 90-ih na aerodrom dolaze jedinice UNPROFOR-a, tzv. mirovnjaci. Motorizirana jedi­nica kanadske vojske stacionirana je na aerodromu. Agresija na BiH počinje na neki način i okupacijom zračne luke koju zaposjeda jedinica bivše JNA. U noći između 4. i 5. travnja 1992. godine JNA, pripadnici Vazduhoplovne akademije iz Rajlovca, zauzima aerodrom i drži ga u svojim rukama do sredine lipnja. Tada ga predaje srpskim paravojnim jedinicama koje preuzimanjem aerodroma počinju opću pljačku i uništavanje opreme, radionavigacijskih sredstava i svega ostalog što se nije moglo transportirati prema Beogradu i teritorijima pod srpskom kontrolom. Jedinice UNPROFOR-a, koje su se još nalazile na aerodromu, postupno počinju obnavljati vojni zračni promet. Mandat za to dobile su snage francuskog ratnog zrakoplovstva u sklopu detaširane zrakoplovne jedinice French DETAIR. Aerodrom služi isključivo vojnim snagama i dijelom za humanitarne letove radi opskrbe stanovništva Sarajeva nužnim namirnicama. Također se povremeno obavljaju evakuacije teško bolesnih i ranjenih građana te prijevoz raznih "mirovnih" delegacija.

Od 1992. do 1995. trajao je vremenski najdulji humanitarni zračni most za opskrbu jednog opkoljenog grada. S gotovo 13.000 obavljenih letova tijekom više od tri godine uvelike su premašeni obujam i vrijeme zračnog mosta koji su zapadni saveznici poslije Drugoga svjetskog rata uspostavili za opskrbu Zapadnog Berlina.

Tijekom rata 800 ljudi poginulo je na prostoru aerodromskog kompleksa.

To je bila posljedica pretrča­vanja aerodromske piste zbog puke potrebe za osnovnim namirnicama koje su se mogle nabaviti na slobodnim dijelovima u Butmiru i Hrasnici. Srpska paravojna jedinica locirana u neposrednoj blizini aerodroma nemilosrdno je pucala na svaku civilnu osobu koja je iz nužde pokušavala prijeći na drugu stranu aerodroma.

Od travnja 1996. dijelom aerodroma upravljaju civilne vlasti BiH. Od tog trenutka počinje borba za vraćanje sarajevskom aerodromu prave funkcije - civilnog zrakoplov­stva.

Za civilni promet aerodrom se otvara 15. kolovoza 1996. godine. Taj je događaj značio ostvarenje najvećeg sna svih zaposlenih. Generalna rekonstrukcija zgrade terminala s kompletno novom tehnologi­jom i opremom vrhunske kva­litete uspješno je završena po­četkom 2001. godine. Svečanim otvorenjem u ožujku 2001. ae­rodrom kompletira sve sadržaje u pogledu potreba i komfora putnika, čime i službeno počinje novo razdoblje kvalitetnog rada i vrhunskih rezultata. Danas ima 400 zaposlenih i promet veći od 600.000 putnika na godinu, s više od 7000 aviooperacija te prijevozom većim od dva milijuna kilograma cargo robe. (Dušan Miljuš)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. prosinac 2024 20:01