Članovi Vijeća za obranu u utorak bi trebali donijeti preporuku Vladi koji borbeni avion odabrati za Ratno zrakoplovstvo, doznaje Jutarnji list.
Premijer Andrej Plenković jučer je u Bruxellesu kazao: “Mislim da ćemo sljedećeg tjedna imati sastanak Vijeća za obranu i nakon toga procedura ida dalje”. Vijeću će biti predstavljene sve četiri pristigle ponude i njihova analiza koju je napravilo Povjerenstvo Ministarstva obrane. Nakon toga bi Vijeće trebalo donijeti preporuku Vladi koju ponudu odabrati. A potom Vlada donosi konačnu odluku o nabavi 12 aviona i potpisuje odluku s odabranim ponuđačem.
Problem modifikacije
Uz preporuku koji tip avion nabaviti, Vijeće može Vladi preporučiti i da od dva najbolja ili od svih ponuđača zatraži tzv. BAFO - najbolju i konačnu ponudu. U tom bi se slučaju natječaj dodatno produljio, ali bi Hrvatska u konačnici mogla dobiti financijski i tehnički povoljnije ponude. Pred Vijećem će se naći ponude SAD-a za novi avion F16, Grčke i Izraela za polovni F16 te Švedske za JAS39 Gripen. Prema već poznatim informacijama, najveći kandidati za izbor su izraelski F16 i novi švedski Gripen. No, tu će se morati birati između starog i novog aviona i donijeti odluku o, kako je nedavno u sjedištu NATO-a kazao premijer Plenković, budućnosti zrakoplovstva za sljedećih 30 godina.
Ministarstvo obrane službeno nije iznosilo detalje ponuda, no u javnost su već procurili određeni detalji. Tako su izraelski mediji nedavno objavili da Izrael nudi Hrvatskoj avione za oko 500 milijuna USD. Riječ je o avionima F16 model Barak koji su proizvedeni krajem 80-ih godina prošlog stoljeća. No oko te ponude došlo je do problema jer je proizvođač aviona Lockheed Martin dao prigovor kako on nema informacije o modifikacijama koje je izraelska strana napravila na avionu. Nadalje, nakon dodatnih provjera Izraelci su rekli da Hrvatska neće imati dodatnih troškova i da je 500 milijuna USD konačna cijena. No, pitanje je da li su u tome i troškovi prilagodbe infrastrukture.
Partnerstvo
U vezi sa švedskom ponudom najveći je problem cijena nabave. Naime, smatra se da Hrvatska ne može podnijeti cijenu od oko 750 milijuna eura za eskadrilu aviona. No, cijena nabave je samo jedan od troškova. Pri analizi ponuda treba analizirati trošak aviona kroz cijelo vrijeme njegove eksploatacije. I tek tada utvrditi što je najpovoljnije. Dodatni važan segmet pri odabiru je gospodarska suradnja s državom čiji se avioni odaberu.
“Naša zadaća je da kada sklapamo ugovor o nabavi zrakoplova osiguramo da taj ugovor bude podloga za jačanje gospodarske suradnje i da ključni element bude partner koji će investirati u hrvatsko gospodarstvo”, u više je navrata isticao ministar obrane Damir Krstičević.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....