Rastom od 20 posto može se pohvaliti malo koja industrija u Hrvatskoj. To već duže vrijeme uspijeva domaćoj obrambenoj industriji koja zadnjih godina bilježi frapantne podatke rasta. Takav uzlet je zamijećen i u svjetskim okvirima.
Nedavno je potpredsjednik Hrvatske gospodarske komore Tomislav Radoš rekao kako su “brojne analize, uključujući i Svjetsku banku, potvrdile da su proizvodi hrvatske obrambene industrije globalno konkurentni u svijetu”.
Nova odora
Grana industrije koja je do prije nekoliko godina izazivala podsmijeh u široj javnosti s vremenom se nametnula kao jedna od glavnih uzdanica razvoja.
Jedan od ključnih zamašnjaka razvoja bila je odluka Ministarstva obrane da hrvatskog vojnika brendira kao ogledni primjer domaće obrambene industrije. Domaća obrambena industrija možda još nije stasala da proizvodi sofisticirano vojno naoružanje. No, odluka da se domaći vojnik opremi i naoruža domaćom vojnom opremom i naoružanjem bila je prijelomna. Ipak je hrvatski vojnik najbolji promotor i najbolja referenca domaće obrambene industrije.
Sve je krenulo 2001., kada je počeo razvoj nove domaće digitalne odore u režiji tvrtke KROKO International iz Zagreba. U to vrijeme vojnici su bili odjeveni u uvozne proizvode, često i sumnjive kvalitete.
Tada je postojalo samo nekoliko domaćih vojnih proizvođača. Šestan-Bush sa svojim kacigama i HS Produkt s pištoljem KROKO... Bila je tu i Podravka s prehrambenim dijelom. Najveći dio ostale opreme bio je iz uvoza.
Od razvoja do nabave nove odore prošlo je punih 7 godina. Mijenjale su se šare, boje, ispitivale tkanine... kako bi krajnji proizvod bio najbolji mogući. Uz to što je izgledom bila sjajna, nova odora je po kvaliteti bila neusporedivo bolja od one ranije. U krajnjoj liniji, kada su se oprali, svi dijelovi odore imali su istu boju i nisu se skupili u pranju.
Negdje u vrijeme kada se finalizirao razvoj nove odore, u Karlovcu su, u HS Produktu, u potpunoj tišini bili pri završetku idejnog projekta jurišne puške - VHS. To da jedna mala zemlja kao što je Hrvatska razvija jurišnu pušku bila je potpuna senzacija. Prepoznali su to i u Ministarstvu obrane.
Bullpup senzacija
Godine 2009. tadašnji ministar obrane Branko Vukelić s tvrtkom HS Produkt potpisuje ugovor o razvoju domaće jurišne puške. Optimistično se tada najavljivalo da će prvih 1000 komada Hrvatskoj vojscci biti isporučeno te iste godine. Naravno, to se nije dogodilo. Da bi ušla u redovnu vojnu uporabu, puška je morala proći brojna testiranja, verifikacije, poneke izmjene te je polako ulazila u sastav Oružanih snaga.
Godine 2013. iz Karlovca je došla nova senzacija - odnosno nova puška VHS-2. Pokazalo se da je riječ o jedinstvenoj bullpup pušci u svijetu. Bullpup je konstrukcija kod koje su zatvarač, opruga, udarna igla i ostali pokretni dijelovi smješteni u tijelo kundaka, tj. iza rukohvata i okidača. To omogućuje da ukupna dužina puške bude manja od standardnih konstrukcija, čime se dobiva manja težina cjelokupne puške.
Jedinstvenost ove puške u svijetu je u sustavu izbacivanja čahura. VHS-2 je jedina puška na svijetu koju bez ikakvih dodatnih priprema mogu koristiti ljevaci i dešnjaci. U odnosu na prvi model, fiksni kundak zamijenio je tzv. teleskopski na izvlačenje. Potvrdu kvalitete ova puška dobit će ove jeseni kada novi kontingent hrvatskih vojnika krene u misiju u Afganistan. Prvi put će u međunarodnoj misiji biti naoružani hrvatskom jurišnom puškom.
Koliko je domaća hrvatska obrambena industrija jaka i koliko je snažan njezin razvoj najbolje pokazuju ugovori o nabavi koje MORH potpisuje s domaćim proizvođačima vojne opreme. Primjerice, 2014. tadašnji ministar obrane Ante Kotromanović potpisao je 14 ugovora o nabavi vojne opreme za potrebe Oružanih snaga.
Ulaznica za svijet
Vrijednost potpisanih ugovora bila je 66 milijuna kuna. Domaći proizvođači su na osnovi tih ugovora proizveli 175.934 odjevna predmeta, 13.735 pari vojničkih čizama, 500 kaciga, 1585 pušaka VHS-D1 i VHS-K1 te 1125 komada opreme za puške. Dvije godine poslije ministar Josip Buljević potpisuje ugovor sa 27 domaćih tvrtki i ugovara gotovo tristo tisuća komada raznih proizvoda.
Vrijednost tih ugovora bila je oko dvjesto milijuna kuna. Samo godinu dana poslije sadašnji ministar Damir Krstičević potpisuje ugovore s 34 tvrtke vrijedne oko 230 milijuna kuna, a na realizaciji tih ugovora radit će više od 5000 radnika.
Ukupno je ugovoreno oko 400 različitih vrsta roba i usluga, od čega više od 10.500 pari obuće, oko 6000 kompleta borbenih odora, više od 1500 komada donjeg rublja, više od 35.000 pari čarapa, oko 500 kaciga i ostalog.
Svi ti ugovori proizvođačima su odlične reference za inozemne poslove. Primjerice, omiška tvrtka Galeb nedavno je dobila posao opremanja NATO-a donjim rubljem. Takvi ugovori su jednostavno ulaznica domaćim proizvođačima za proboj u svijet i daljnji razvoj.
Proizvođači: Od Borova do omiškog Galeba
- Proizvođače odore čini Zajednica ponuditelja na čijem je čelu Kroko proizvodnja, a čine je: Čateks (Čakovec), Odjeća (Zagreb), Šešir (Zagreb), Uriho (Zagreb), Varteks Pro (Varaždin), Hemco (Đakovo), Konfeks (Zagreb), Krojostil (Jakovlje), Štefičar (Lepoglava), Kroko proizvodnja i razvoj (Zagreb).
- Proizvođače čizama čini Zajednica ponuditelja: Borovo (Vukovar), Jelen Profesional (Čakovec) i Inkop obuća kao nositelj zajednice ponuditelja.
- Pri opremanju hrvatskog vojnika sudjeluju još: Kovnica (Sesvete-Popovec) za metalne oznake, Jacquard (Zagreb) za tkane oznake, KAP-KO (Zagreb) za tkane zastavice, Galeb dalmatinska trikotaža (Omiš) za donje rublje i Jadran tvornica čarapa (Zagreb) za vojničke čarape.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....