Sudeći prema obavijesti koju je ovog tjedna objavila Europska komisija, nakon gotovo dvije godine razglabanja o sudbini geoblockinga, Europski parlament, Vijeće i Komisija napokon su donijeli političku odluku o ukidanju te nepravedne prakse koja je e-kupovinu posebno otežavala upravo Hrvatima.
“Od danas stajemo nakraj nepotrebnoj diskriminaciji prilikom online kupovine. Ovo je odlična vijest za potrošače. S novim pravilima, Europljani će moći birati s kojih će internetskih stranica kupovati a da ih netko pritom ne može blokirati ili preusmjeriti na neku drugu stranicu”, poručio je u ponedjeljak europski povjerenik za digitalno tržište i estonski političar Andrus Ansip.
Odluka, međutim, ne stupa na snagu istog trena jer se europski legislatori sada moraju dogovoriti i odabrati između 24 ponuđene legislative o ukidanju geoblockinga, no u priopćenju stoji da će nova pravila početi vrijediti u roku devet mjeseci od objave u Službenom glasniku Europske unije - što znači da bismo online nesmetano mogli kupovati oko Božića 2018. godine.
Različite cijene
Ovo je posebno dobra vijest za hrvatske potrošače s obzirom na to da su oni, prema mnogim kriterijima, usprkos pridruživanju Europskoj uniji još 2013., i dalje često bili diskriminirani prilikom online kupovine na europskom tržištu.
Geoblocking je postavljanje “digitalnih ograničenja” prilikom online šopinga koji najčešće rezultira pojavom različitih cijena ili pak potpunog onemogućavanja kupovine proizvoda za potrošače pojedinih europskih tržišta.
Sada to već pomalo zvuči poznato, zar ne? Recimo, Hrvati se s geoblockingom susreću svaki put kad požele proizvod nekog europskog brenda kupiti na originalnoj stranici, ali ih ona automatski prebacuje na hrvatsku inačicu tog brenda, gdje cijene mogu biti posve različite, najčešće više.
Novim pravilima pokušat će se utjecati na tri specifične situacije kod kojih, smatraju europski zakonodavci, nije bilo nikakvih objektivnih kriterija za diskriminaciju i nejednak tretman potrošača.
Za razliku od dosad, europska online trgovina više vam, samo zato što kupujete iz Hrvatske, gdje ona ne dostavlja proizvode, neće moći onemogućiti kupovinu nekog proizvoda ako si sami osigurate dostavu ili fizički možete doći po njega u skladište.
Dakle, izmjena pravila neće značiti da vam prodavači proizvod moraju i dostaviti, ali vam svakako moraju omogućiti da ga možete preuzeti na način kako to mogu i domaći kupci (na mjestu prodaje ili dostavom na neku adresu unutar te zemlje).
Druga situacija predviđa kupnju elektronički isporučenih usluga, recimo hostinga za web-stranicu.
Bez naknade
Uvođenjem novih pravila potrošači iz Hrvatske, na primjer, moći će za svoju internetsku stranicu hosting kupiti od pružatelja usluge u Španjolskoj a da, kao što je to često bio slučaj dosad, ne moraju platiti dodatnu naknadu u odnosu na španjolske potrošače.
Izmjenom pravila potrošači će također moći proizvode i usluge kupovati direktno na stranici nekog proizvođača a da automatski ne budu prebačeni na hrvatsku verziju te stranice (na primjer, kupac iz Hrvatske moći će rentati automobil u Španjolskoj preko španjolske web-stranice određenog rent-a-cara a da ga trgovac automatski, zato što je Hrvat, ne prebacuje na hrvatsku web-stranicu istog pružatelja usluge).
Ukratko, pravila predviđaju zabranu blokiranja pristupa pojedinim proizvodima na temelju podataka o boravištu, a posebno zabranu odbijanja naplate preko kreditnih kartica izdanih u nekoj drugoj zemlji, osobito ako korištenje istih kartica dopuštaju vlastitim građanima.
Do promjene regulacije, uz ostalo, dolazi i zbog poražavajućih rezultata ankete koju je provela Europska komisija, a koja je pokazala da je tijekom 2015. geoblocking bio prisutan kod 63% analiziranih online prodavatelja, a manje od 40% internetskih stranica tada je dopuštalo izvangraničnim kupcima da dovrše svoju kupnju.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....