Tjelesna kultura je u školi predmet bez udžbenika, likovna kultura ga nema sve do petog razreda, a po novome, ne bi ga više trebala imati ni glazbena kultura u prva tri razreda osnovne škole.
S takvim je prijedlogom izašlo Ministarstvo znanosti i obrazovanja u Nacrtu pravilnika o udžbeničkom standardu puštenom u javnu raspravu do 20. siječnja, a dosadašnje reakcije pokazuju da se ideja ukidanja udžbenika za glazbeni u nižim razredima nimalo nije dopala učiteljima.
Nadaju se da je u novom pravilniku riječ o greški predlagača i traže njezino ispravljanje, točnije, ukidanje. Jer, tvrde, udžbenici u nižim razredima nisu hir, oni su itekako potrebni u nastavi glazbenog.
Poticaji za učenje
Pod člankom pravilnika koji propisuje da se za nastavu glazbenog odobravaju udžbenici od četvrtog do osmog razreda, dakle ne i od prvog do trećeg, kao što je sada u školama, zaredali su se komentari učitelja koje u osnovi zanima po kojem to kriteriju udžbenici nisu potrebni.
Upozoravaju kako se radi o redovnom predmetu obaveznom kroz cijelu osnovnu školu i nema logike da udžbenici ne postoje do četvrtog, odnosno postoje od četvrtog pa nadalje. Kao posljedicu ukidanja udžbenika vide prisiljenost učitelja da printaju i kopiraju tekstove pjesama, pri čemu mnoge škole nemaju papir pa se učitelji moraju snalaziti o vlastitom trošku. Ljute se jer se ovim pravilnikom nastavlja degradacija glazbene, likovne i tehničke kulture.
- Ukoliko učitelji kopiraju pjesme s interneta ili nekih drugih izvora, krše autorska prava autora pjesama. Čak da se i tijekom ostalih nastavnih satova pjevaju i slušaju glazbena djela, kolika je vjerojatnost da će učenici usvojiti predviđene pjesme i djela ako nemaju pomoć u udžbeniku u obliku zapisa riječi pjesama ili naziva glazbenih djela i njihovih autora - pitaju se učiteljice zagrebačke OŠ Matije Gupca i OŠ Svibovec u Varaždinskoj županiji.
Po njihovu iskustvu i dugogodišnjoj praksi, djeca uz udžbenik brzo i s lakoćom usvajaju pjesme i prepoznaju glazbena djela i autore jer su udžbenici grafički odlično osmišljeni i poticaj su za učenje, ples i stvaralaštvo, a omogućavaju i korelaciju s ostalim predmetima.
Na upit koji su razlozi ukidanju udžbenika iz glazbenog, na temelju kojih stručnih mišljenja je donesen ovakav prijedlog te iz kojih će materijala učenici nižih razreda osnovne škole učiti glazbeni, iz Ministarstva odgovaraju pozivom na novi Zakon o udžbenicima.
Bez objašnjenja
Taj je zakon uveo u školstvo novi termin “predmeti s pretežno odgojnom komponentom”, a među njih su svrstani likovni, glazbeni, tehnički i tjelesni. S obzirom na to da školskim zaposlenicima nije jasna definicija predmeta s pretežno odgojnom komponentom, od Ministarstva smo zatražili objašnjenje.
Ono glasi, citiramo: “Riječ je o terminu koji se koristi u Zakonu kako bi se zajedničkim imenom nazvalo predmete u kojima u nastavi nije naglasak na udžbeniku, već drugim obrazovnim materijalima”.
Na pitanje zašto smatraju da udžbenici nisu potrebni u nižim razredima, a od četvrtog jesu, odgovorni kažu: “S obzirom da se glazbena kultura u četvrtom razredu veže uz predmetnog učitelja, predviđa se odobravanje udžbenika”.
Potrebna oprema
Po čemu će se onda učiti u nižim razredima? Odgovor: “U nastavi predmeta s pretežno odgojnom komponentom koriste se drugi obrazovni materijali koji pomažu učenicima u ostvarivanju ishoda. Za glazbenu kulturu to će svakako biti glazba, instrumenti, određeni radni materijali... ”. Zbog navoda da će se glazbeni učiti uz instrumente treba podsjetiti na nestašicu instrumenata po školama. Samo su 74 eksperimentalne škole, koje su imale priliku od ministarstva naručiti potrebnu opremu, lani zatražile 585 instrumenata, ukupne cijene od oko 250 tisuća kuna.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....