SUĐENJE STOLJEĆA

Počinje pravni okršaj kakav svijet ne pamti: U igri je 10 milijardi dolara, a gubici bi mogli premašiti i one nakon 11. rujna

Stotine zapadnjačkih zrakoplova ostalo je ‘nasukano‘ u Rusiji

Vladimir Putin

 /Profimedia

Ovaj tjedan u Londonu počinje pravna bitka radi stotine zapadnjačkih zrakoplova koji su ostali nasukani u ruskim zračnim lukama nakon početka sukoba u Ukrajini.

Više od 500 zrakoplova, procijenjenih na 10 milijardi dolara, ostalo je u Rusiji nakon veljače 2022, a zapadni iznajmljivači uspjeli su vratiti tek dio zrakoplova. Većina ih je ostala u Rusiji i sada ih koriste ruski zračni prijevoznici.

Za avione treba platiti visoke račune održavanja, pa njihovi vlasnici, uglavnom tvrtke za iznajmljivanje zrakoplova, pokušavaju osigurati isplate od osiguravajućih društava. Vlasnici aviokompanija tako sada tuže britanske osiguravajuće kuće AIG, Chubb i Lloyd‘s, optužujući ih da nisu pokrili dugove koji su nastali radi aviona.

Riječ je, piše Financial Times, o jednom od najsloženijih i najskupljih slučajeva koji su ikad bili saslušani na londonskom Visokom sudu, a zapadni osiguratelji smatraju da se slučaj treba saslušati na sudu u Moskvi, umjesto u Londonu.

Prijeti najveći gubitak u povijesti

Uglavnom je riječ o Boeing i Airbus avionima, a među tvrtkama koje traže novac od osiguravatelja je i najveća svjetska kompanija za leasing komercijalnih zrakoplova, AerCap. Svi zajedno pred sudom traže da im se isplati ukupno 3 milijarde dolara. U slučaju da izgubi parnicu, sektor zrakoplovnog osiguranja suočava se s potencijalno najvećim gubitkom u povijesti, gubici bi premašili one nakon 11. rujna.

Financial Times piše kako će osiguravatelje predstavljati najistaknutiji engleski trgovački odvjetnici, a Ned Beale, suvoditelj komercijalnih sporova u odvjetničkoj tvrtki Hausfeld, rekao je za britanski medij kako su "interesi londonskog tržišta osiguranja izravno suprotstavljeni interesima zrakoplovne industrije, te kako će se poraženi u parnici morati suočiti s iznimno velikim financijskim posljedicama."

Ono što će britanski sud morati ustvrditi jest vrijede li police osiguranja i u posebnim slučajevima, kakav je ratni sukob. Da bi to učinio, sudac mora odlučiti o pravnom uzroku - je li zrakoplov zaplijenila ruska država ili su ga ukrale tamošnje zrakoplovne kompanije.

Financial Times piše i kako su zapadni iznajmljivači već ranije zasebno sklopili nagodbe s brojnim ruskim zrakoplovnim tvrtkama i njihovim osiguravateljima, te im je tako u 2023. isplaćeno ukupno 1,3 milijarde dolara.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
02. listopad 2024 11:00