MEGAPOVEZIVANJE

Velika investicija: Volkswagen ulaže šest milijardi dolara u posrnulog američkog proizvođača i napada Teslu i BYD

Injekcije kapitala u Rivian mogle bi snažno dignuti konkurentnost VW-a u električnom segmentu. Cijena dionice Riviana već leti u nebo

Rivian R1T

 Rivian Automotive/Rivian Automotive

Volkswagen Grupa postigla je dogovor s američkim proizvođačem električnih vozila Rivian o joint ventureu za arhitekturu i softver e-vozila. Odmah po objavi informacije (nakon isteka radnog vremena burze) došlo je do 50-postotnog rasta cijene dionice Riviana u produženoj trgovini. Osim što se čini da će novo strateško partnerstvo značajno utjecati na tržišnu vrijednost Riviana, moglo bi doći i do značajnih promjena u odnosima snaga među ostalim značajnim proizvođačima e-automobila.

Konkurencija se zaoštrava. I europski i američki proizvođači pod pritiskom su kineske konkurencije, i to u situaciji kad je potražnja za e-vozilima splasnula. Je li kroz partnerstvo s Rivianom njemački VW, jedan od najpoznatijih globalnih brandova, došao do formule za natjecanje s najvećima na tržištu e-vozila; Teslom i kineskim BYD-em?

Radi se o financijski gledano kompleksnom dealu u kojem će VW prvo investirati milijardu dolara u Rivian kroz zapise koji će se konvertirati u dionice nakon dobivanja regulatornih odobrenja. U četvrtom kvartalu VW će u joint venture investirati dodatnih milijardu dolara te po još 1 milijardu u 2025. i 2026. ukoliko se ispune ciljevi. Njemački dim u svakom će slučaju tijekom 2026., kako je najavljeno, Rivianu osigurati i zajam od 1 milijardu dolara. Sveukupna najavljena investicija tako se penje na šet milijardi dolara.

image

Kretanje cijene dionice Riviana

Poznato je da je Rivian izazvao veliku pažnju investitora i kupaca nekonvencionalnim dizajnom svojih automobila, koji se redom doimaju robusnije do ostatka e-konkurencije, ali i da je pod velikim pritiskom ulaganja u razvoj pa trenutačno na svakom proizvedenom e-vozilu gube oko 40.000 dolara. Ipak, za razliku od sličnih električnih start up-ova, Rivian je izbjegao drastično rušenje cijena i stečajnu proceduru (npr. Fisker). U Rivianu su se, naime, grčevito borili s rastom troškova, rokovima isporuke, pregovorima s dobavljačima te dizanjem učinkovitosti proizvodnih procesa.

- Investicija će Rivianu osigurati financiranje potrebno za razvoj njegovih jeftinijih i manjih R2 SUV-ova koji bi trebali biti predstavljeni početkom 2026. i planiranih R3 crossovera. Štoviše, partnerstvo će omogućiti Rivianu smanjenje operativnih troškova povećanjem zaliha, uključujući čipove i komponente… Također će pomoći Rivianu, poznatom po svojim vodećim R1S SUV-ovima i R1T kamionetima, da dosegne pozitivan tijek novca. Tvrtka će licencirati svoje postojeće intelektualno vlasništvo JV-u, a R2 će biti prvo vozilo koje koristi softver JV-a. Slijedit će Volkswagenova vozila, uključujući marke Audi, Porsche, Lamborghini i Bentley. ‘Svaka takva novčana infuzija je ogromna. Dobivanje potpore Volkswagen Grupe sigurno stvarno jača njihovu priču prema Europi i prema Aziji na kraju‘, rekao je Vitaly Golomb, upravljački partner u Mavka Capitalu, investitor Riviana.

image

Rivian R1T

Rivian Automotive/Rivian Automotive

U ovom trenutku još nije jasno kakvu točno ulogu ima investicija u Rivian u široj razvojnoj e-strategiji VW-a, ali je dojam kako imaju visoka očekivanja ne samo od same vlasničke investicije u američku kompaniju, nego i od utjecaja tog joint ventura na dizanje konkuretnosti ponude VW-a u e-segmentu. Tek treba vidjeti hoće li VW nakon investiranja u Rivian mijenjati svoje dosadašnje planove.

- Volkswagen je ranije ove godine priopćio da se drži planova za lansiranje 25 EV modela u Sjevernoj Americi u svim markama svoje grupe do 2030., iako je priznao usporavanje rasta u segmentu. Dionice tvrtke pale su oko 3 p do sada ove godine. Golomb iz Mavka Capitala rekao je da VW nije veliki igrač u segmentima velikih SUV-ova i kamioneta u SAD-u i da se nije uspio probiti sa svojim crossover električnim SUV-om ID4. Ali partnerstvo s Rivianom daje tvrtki takve mogućnosti, rekao je. Volkswagen je u utorak priopćio da će softver Rivian također koristiti marka terenskih električnih vozila Scout njemačkog proizvođača automobila, koja gradi tvornicu u Južnoj Karolini za sastavljanje kamioneta i SUV-ova, koji bi bili konkurenti Rivianu. Tvornica bi trebala biti otvorena krajem 2026. VW-ov Cariad muči se godinama. Analitičari kažu da dijelovi naslijeđenog sustava dolaze od dobavljača, što komplicira integraciju svih različitih dijelova. Problemi u jedinici odgodili su rad na važnim novim modelima vozila Porsche e-Macan i Audi Q6 e-tron. Volkswagen je lansirao novu softversku arhitekturu, no automobili napravljeni pomoću te tehnologije na tržište će stići tek 2028. godine, objašnjava Reuters.

Ključni je dojam da injekcijom kapitala u Rivian njemački automobilski div pokušava direktno napasti Teslu, i to na američkom tržištu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
13. studeni 2024 14:22