MLADI VIRTUOZ

Od nespretnog djeteta brzo je postao šampion!

 
 Getty Images

Danas zasigurno zvuči čudno ili čak duhovito, ali Ayrton Senna je bio vrlo nespretno dijete. Kasno je prohodao, a koordinacija, pogotovo u sportovima, nije mu bila jača strana. Bio je hiperaktivan, introvertiran i ne pretjerano dobar u školi. Malo toga se zna o Senninu djetinjstvu. Rođen je kao Ayrton Senna da Silva u Santani, predgrađu Sao Paula u Brazilu, 21. ožujka 1960. godine. Bio je srednje dijete, sa starijom sestrom i mlađim bratom, u bogatoj građanskoj obitelji. Otac, Milton da Silva, bio je vlasnik nekoliko uspješnih biznisa, uključujući i tvornicu automobilskih dijelova.
Sennina nespretnost se potpuno promijenila na njegov četvrti rođendan. Tada mu je otac poklonio prvi go-kart, vozilo koje je sastavio sam. Svi motorički problemi koje je imao nestali su preko noći kada je sjeo u taj go-kart i činilo se da se potpuno stopio s vozilom. Pokazao je toliki talent za vožnju da je s osam godina već mogao voziti i obiteljski automobil, a s devet je sudjelovao u prvoj utrci. Doduše, neslužbenoj kvartovskoj utrci jer je minimalna dob za nacionalne utrke bila 13 godina. U srpnju 1973. Senna je uspio sudjelovati i u prvoj službenoj utrci na Interlagos go-kart stazi, i to mu je ujedno bila prva službena pobjeda.

Foto: Getty Images
U kartingu je bio uspješan od prvoga dana. Pobijedio je na gotovo svakoj utrci na koju se prijavio i ubrzo je skupio šest prvenstava Brazila i Južne Amerike. Karting nikada nije zaboravio. Nakon posljednje pobjede u Formuli 1, u Australiji 1993., Ayrtona su pitali koga smatra najvećim rivalom u cijeloj karijeri. Svi su ostali malo zbunjeni kada je rekao: Terry Fullerton. “Moram se vratiti u ‘78., ‘79., ‘80., kada sam vozio go-kart. Imao sam timskog kolegu, zvao se Fullerton. Imao je puno iskustva i uživao sam vozeći s njim. Bilo je to čisto utrkivanje. Bez politike, bez novca”, rekao je Senna tada i pokazao da je najsretniji bio u go-kartu.
Nakon dugih konzultacija s obitelji Senna je odlučio - mora se preseliti u Europu. Godine 1981. debitirao je kao vozač u Formula Ford 1600 seriji i odmah pokazao golemi talent. Od 20 utrka u kojima je sudjelovao, pobijedio je u njih 12. Brazilac Chico Serra, koji je upravo počinjao svoju karijeru u Formuli 1, ga je nagovorio da pokuša s naprednijim bolidima u Formuli Ford 2000 i Senna se potpuno oduševio. Brži automobil mu je odlično sjeo.

Brazilian Formula Three motor racing driver Ayrton Senna (1960-1994) of West Surrey Racing pictured after winning the Formula Three race 13 at Silverstone Circuit in Northamptonshire, England on 16th July 1983. Ayrton Senna would go on to finish in first place in the 1983 British Formula Three Championship (Photo by Bob Thomas/Getty Images)
Bob Thomas/Getty Images

Napredak je bio očit iz utrke u utrku. Sennu je malo tko mogao stići i Formula Ford je ubrzo postala prespora. Zato je krajem 1982. Eddie Jordan pozvao Sennu da testira Raltov Formula 3 bolid. Trebalo mu je 15 krugova da uhvati ritam, prisjetio se poslije Jordan. Senna je na Silverstoneu postavljao bolja vremena nego ijedan drugi vozač Formule 3. Pobjede i u Formuli 3 su se, naravno, gomilale jedna za drugom.
Tjedan dana nakon pobjede na Silverstoneu u britanskom natjecanju Formule 3 Senna je stajao u boksu staze Donington pred prvim bolidom Formule 1 u koji će sjesti. Frank Williams je primijetio talent mladog Senne i želio ga je u svojoj momčadi F1. U 9.21 sat 19. srpnja 1983. iza Senninih leđa je prvi put zabrujao motor Formule 1. U prvih nekoliko krugova upoznao je bolid i počeo ga stiskati. Vremena krugova su padala. Toliko brzo da je uskoro postavio bolje vrijeme nego Keke Rosberg koji je tada bio jedan od dvije zvijezde Williamsa.
Vijesti o talentiranom klincu brzo su se proširile pa je tako stiglo i nekoliko vrlo primamljivih ponuda. Nakon što je sezona Formule 3 završila Senninom pobjedom, Brazilac je dobio priliku testirati za McLaren. Iako je postavio najbrži krug dana, žalio se mehaničarima da mu nije ugodno u kokpitu. Nakon testa za McLaren Bernie Ecclestone je pozvao Sennu u Francusku da isproba Brabhamov bolid kako bi se sam uvjerio u njegov talent.


Posljednji test koji je Senna odradio 1983. bio je za tim Toleman. Iako je bilo jasno da je riječ o najslabijem od četiri tima za koje je testirao, Senna se gotovo odmah zaljubio u Toleman. Osjećao se kao kod kuće u kokpitu. Na testiranju je opet postavio bolje vrijeme nego Tolemanov F1 vozač Warwick i vrlo je brzo pala odluka - Senna potpisuje za Toleman. Svijet F1 ostao je začuđen činjenicom da je Brazilac odabrao tim koji u tri godine sudjelovanja u natjecanjima Formule 1 nije postigao neki uspjeh. No, Senna je znao što radi. U Tolemanu je imao priliku ne samo unaprijediti sebe, nego i bolid u kojem je sjedio. Odluka će se pokazati genijalna već godinu dana kasnije.

Formel 1, Brabham-Testfahrten, Paul Ricard, 14.11.1983 Ayrton Senna Gordon Murray, Brabham www.hoch-zwei.net , copyright: HOCH ZWEI / Ronco (Photo by Hoch Zwei/Corbis via Getty Images)
Corbis via Getty Images

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 18:50