Svaki novi zaposlenik u Oculusu VR, tvrtki za virtualnu stvarnost u vlasništvu Facebooka, dobije primjerak znanstvenofantastičnog romana "Ready Player One". Knjiga Ernesta Clinea, koju Steven Spielberg adaptira za film, priča je o smrti osnivača tehnološke tvrtke i potrazi po čitavom svijetu za njegovim bogatstvom koje je skriveno u virtualnom svijetu Oasis.
Mark Zuckerberg koji je kao direktor Facebooka platio dva milijuna dolara kako bi 2014. godine kupio Oculus, itekako je živ, no u drugim vidovima Clineova knjiga je o razvoju Rift VR-a, kompleta za virtualnu stvarnost, koji će sljedeći mjesec na tržište. "Obožavamo tu knjigu", rekao je lani Brendan Iribe, glavni izvršni direktor Oculusa, u intervjuu za Financial Times. "Svi zaposlenici je obavezno moraju pročitati. Svi mi želimo stvoriti Oasis."
Oculus nije jedina tehnološka tvrtka koja nadahnuće traži u znanstvenoj fantastici dok istražuje potencijale virtualne stvarnosti. Magic Leap, start-up na Floridi, razvija još smioniji "mixed reality" komplet za virtualnu stvarnost, što je korak dalje. Odmah nakon što su 2014. prikupili više od 500 milijuna dolara od Googlea i drugih investitora, unajmili su Neala Stephensona, autora romana "Snow Crash" (Potpuni raspad) koji također pripada kanonu virtualne stvarnosti. Radnja u tom SF romanu iz 1992. godine događa se i u fizičkom svijetu, ali i u "metaverzumu" - nasljedniku interneta - koji je nadahnuo mnoge developere virtualne stvarnosti. "Dok sam ga pisao, činilo mi se da su te tehnologije odmah iza ugla", napisao je Stephenson nakon imenovanja za glavnog futurista u Magic Leapu. "A zapravo je prošlo mnogo više vremena nego što je itko očekivao pa da ta tehnologija bude spremna za potrošača."
Jedna demonstracija tehnologije Magic Leapa, rekao je, bila je dovoljna da ga uvjere kako je metaverzum napokon moguć.
Silikonska se dolina očito slaže s time s obzirom na goleme sume novca koje troše Apple i drugi na financiranje i istraživanje virtualne stvarnosti i njezinog složenijeg rođaka, miješane ili proširene stvarnosti. U trenutku kad prodaja iPhonea posustaje nakon devet godina eksplozivnog rasta, većina velikih tehnoloških tvrtki tvrdi da će se kompleti za virtualnu stvarnost uskoro početi odlično prodavati. Neki predviđaju da će prije kraja ovog desetljeća ti SF koncepti postati dio svakodnevnice.
Kako će izgledati ta tehnologija i što će značiti za društvo, i dalje je jedna od tema zahuktalih rasprava. Google i Samsung predviđaju budućnost u kojoj pametni telefoni ostaju u središtu iskustva virtualne stvarnosti. Google pokušava potaknuti zanimanje svojim jeftinim Cardboard preglednikom, koji se sastoji samo od kartice, čičak trake i para plastičnih leća u koje se umeće pametni telefon.
Ako se takvi uređaji za virtualnu stvarnost usporede s YouTubeom - rezolucije niže nego kino, ali je brži i jeftiniji - Oculus i drugi ciljaju nešto sličnije Imaxu. Oculus Rift, HTC Vive i Sonyjev PlayStation VR stajat će stotine dolara i trebat će im osobno računalo ili igraća konzola kako bi radili njihovi ekrani visoke rezolucije. Rezultat je životnije i realističnije iskustvo virtualne stvarnosti.
Mobilni VR kompleti, poput Cardboarda i Samsungovog Gear VR-a za 99 dolara su već dostupni, dok se Rift, Vive i PlayStation VR počinju prodavati u sljedećih nekoliko mjeseci. Manje je sigurno kad će stići uređaji za miješanu stvarnost, poput Magic Leapa ili Microsoftovog HoloLensa.
Umjesto da isključuju stvarni svijet i zamjenjuju ga nečim digitalnim, kao što to čini VR ili virtualna stvarnost, ovi kompleti za miješanu stvarnost stvarnom svijetu dodaju slike koje generira kompjuter -Microsoft ih zove hologramima.
"U VR utonete i negdje ste drugdje, dok kod miješane stvarnosti mjesto na kojem se nalazite postaje zanimljivije i na neki je način bolje", kaže Scott Nolan, partner u tvrtki Founders Fund, jednoj od prvih ulagača u Oculus. "Mislim da će oboje rasti još dugo."
Kao pripremu za Super Bowl u San Franciscu prošlog vikenda Microsoft je demonstrirao kako će ljubitelji američkog nogometa s HoloLensom moći vidjeti dodatne statističke podatke koji će lebdjeti pokraj TV ekrana, kao i čitavo igralište na površini stolića u dnevnoj sobi.
I Apple radi na projektima u tom području i užurbano zapošljava talentirane VR stručnjake. Ljudi bliski toj tvrtki kažu da imaju prototip kompleta za virtualnu stvarnost i razgovaraju o stvaranju "čarobnih prozora" u digitalnom svijetu. Tim Cook, glavni izvršni direktor, o projektu nije rekao ništa osim komentara da je virtualna stvarnost "zaista cool".
"Nitko iz Applea nije ušao u moj laboratorij u 13 godina", rekao je na prošlotjednoj konferenciji Jeremy Bailenson, direktor Laboratorija za virtualnu ljudsku interakciju na sveučilištu Stanford, ali sad su ga posjetili "tri puta u posljednja tri mjeseca".
Unatoč potencijalnoj konkurentnosti Magic Leapu mjerilo je Apple. "Vidimo to kao rođenje novog medija, poput Apple kompjutera u kasnim 70-ima i ranim 80-tima", rekao je ovog tjedna Financial Timesu Rony Abovitz koji je 2011. osnovao Magic Leap. "Zaista otvaramo prostor ljudskom iskustvu s računalima. Tekstualna poruka nije moja normalna interakcija sa svijetom. Kompjuter se mora pokoriti vama."
Gotovo nitko nije vidio Magic Leapov VR komplet. Abovitz kaže da će ga "uskoro" isporučivati, a prva proizvodnja počinje u bivšoj tvornici Motorole na Floridi, gdje on i živi. Oni koji su isprobali prototip, kažu da je kao kaciga povezana sa superkompjuterom, kojoj će trebati godine da postane dovoljno malena za prenosivi VR komplet.
Jedan investitor, koji je odlučio da neće podržati tvrtku, odbacio je to kao "srednjoškolski projekt" kojeg potiče Googleova zavist što je Facebook kupio Oculus.
Abovitz inzistira da će uređaj biti "mobilan i lagan", slike će lebdjeti usred "žive rijeke svjetlosne skulpture", a cijena će biti dovoljno niska da proizvod "stigne do masa".
Ulagači kupuju tu viziju. Prošlog je tjedna Magic Leap skupio 793,5 milijuna dolara od Googlea i Alibabe, kineske grupacije za elektronsku prodaju, te je postigao vrijednost od 4,5 milijarde dolara - što je presedan za start-up koji svoj proizvod još nije ni predstavio javnosti, a kamoli ga počeo prodavati. "To je još jedna potvrda činjenice da smo na pragu nečega što će svašta promijeniti", kaže Ben Wood, tehnološki analitičar u istraživačkoj tvrtki CCS Insight. "Ljudi se velikim ulozima klade na taj tehnološki val."
I Googleov VR tim postaje sve veći i utjecajniji unutar tvrtke. Isporuka pet milijuna Cardboard kompleta, uključujući i promociju u The New York Timesu, kod Verizona i sa Star Warsima, bio je "tek prvi korak", rekao je ovog tjedna analitičarima Googleov glavni izvršni direktor, Sundar Pichai. "Nakon ovih ranih poduhvata, mi i naši partneri pripremamo još štošta za 2016. godinu."
S obzirom da mnogo VR kompleta ove godine dolazi na tržište, izazov će biti predvidjeti što će ljudi s njima činiti. Video igre se smatraju najpopularnijom primjenom, a neki eksperimentiraju s VR inačicama filmova, uključujući i "Marsovca". Tvrtka Futuresource Consulting vjeruje da će za četiri godine tržište sadržaja virtualne stvarnosti vrijediti 8,3 milijarde.
Osim zabave, zagovaratelji kažu da će ti uređaji možda promijeniti obrazovanje, putovanja, promet nekretninama i arhitekturu, da ne spominjemo video konferencije i društvene mreže. Neki u Uberu brinu da će im Oculus jednog dana omesti poslovanje jer ljudi više neće imati potrebu putovati. Čemu zvati taksi ako se možete teleportirati?
"Kad se tržište ovako uznemiri, očekivanja morate smanjiti", kaže Nabeel Hyatt, partner u Spark Capitalu koji je isto podržao Oculus. "Ne znamo što će se dogoditi."
Ta neizvjesnost je plodno tlo za poduzetnike. "Studenti će pokrenuti tvrtke od milijardu dolara ako im netko pokloni Rift i ako riješe neki vrlo specifičan problem", kaže Anjney Midha, partner u KPCB Edge.
Međutim, kao što zna svaki čitatelj znanstvene fantastike, nove tehnologije sa sobom donose inherentni rizik. Budućnosti koje prikazuju romani "Ready Player One" i "Snow Crash" distopijske su i kaotične.
U prosincu su znanstvenici, pod vodstvom Christiana Sandora iz Nara Institutea u Japanu, napisali da će "prava proširena stvarnost", u kojoj se digitalno ne razaznaje od fizičkog, "biti najjači medij koji je čovječanstvo ikad imalo na raspolaganju".
Također su postavili pitanje hoće li virtualna stvarnost tako onesposobiti ljude da ne razlikuju stvarnost od virtualne stvarnosti. "Hoće li povećati kvalitetu života i komunikaciju među ljudima", napisali su, "ili će postati baš onaj instrument koji će nas izolirati i projicirati u svijet obmane?"
Iako je nadahnuće pronašao u romanu "Snow Crash", Abovitz ukazuje na još jedan izvor kako bi opisao golemu privlačnost virtualne stvarnosti: Harryja Pottera. "Korisnici Magic Leapa žele biti čarobnjaci, ali će, nadajmo se, i Bezjaci uživati u tome", rekao je Abovitz.
SADRŽAJ JE PREUZET IZ JEDNOG OD PROŠLIH BROJEVA GLOBUSA. DOLJE POGLEDAJTE NASLOVNICU NOVOG BROJA GLOBUSA, KOJEG NA SVIM KIOSCIMA MOŽETE KUPITI OD ČETVRTKA:
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....